Något jag helt klart kommer experimentera med när jag igen går över text för att bygga om och förenkla dom delarna för något i den del av den metodik rörande reklam och marknadsföring jag bygger som kallas perceptio är att använda Youtube och Flickr.
I båda sitter självklart avancerade algoritmer och jag har naturligtvis ingen tanke på att göra något som kan tolkas vara reverse engineering. Däremot att se vilka foton och filmklipp som av respektive användare beskriver med relevanta begrepp och ord kan vara intressant.
Givetvis ord associerade till känslor men även den typ av korta ord som bygger upp vår vardag. Till exempel skicka, tack o.s.v.
Det söksvar jag fick på thanks på Flickr (med relevant satt) inkluderade en hög andel blommor vilket kanske säger något.
Youtube har styrka över Flickr
Något ännu intressantare och tror jag allmänt är att Youtube ger mig ett värde i arbetet som i vissa fall innebär en fördel rörande förståelse jämfört med nästan all forskning inom neurovetenskap i detta område där man typiskt använder bilder. Jag precis som dom utgick från bilder tidigt därför att det känns enkelt men allt mer sista tiden inser jag att videoklipp är mer kraftfulla.
Det är inte alls ett betydande utökat arbete - tvärtom snarast upplever jag - och det ger en bredare och djupare förståelse där man ser hur faktorer på ett naturligt sätt. Just att det är mer naturligt (oavsett om det är reklam eller arrangerat relativt det samma i stillbilder) förstår man bättre det man behöver se.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar