Därför är Google Nexus rätt fast den är fel

2010-02-09

Google ser jag gärna som en leverantör av infrastruktur till både konsument och producent. Att befinna sig i den situationen är givetvis attraktivt om man klarar att hålla alla nöjda. På internet givet mångfalden och den täta kommunikationen både lättare och svårare (vilket är en mer avancerad fråga att kanske diskutera längre fram).

Det mest basala är självklart att varken konsumenter eller producenter ska känna sig hotade. Inte heller är det någonsin konstruktiv som infrastruktur att försätta sig i en situation där sådana känslor uppstår.

Knol kostade Google

Därför var skapandet av Knol ett tydlig misstag. Så mycket av Googles efterföljande problematik i hur de uppfattas i media avgjordes just där därför där uppfattades man röra sig in i producentens affär och det kostar.

Nu verkar Google inte direkt längre "marknadsföra" den längre och jag hade för mig stora problem att ens hitta den (hade glömt vad den hette). Inte ens verkar den längre ha en Google-logga (som inte mer uppfattas vara "reklam"):

Det är klokt. Jag tror säkert att många inte tror att Knol var så pass avgörande men det var en av de viktigaste händelserna. När informationspublicister känner sig hotade - även om den faktiska orsaken inte behöver vara tydlig ens för de flesta av dom - smittar det av sig i allt och det kostar. Det är varken konstruktivt för dom eller infrastruktur eftersom det gör att vad som är konkreta problem inte ses och därmed försenar nödvändiga lösningar.

Vad som är lite fascinerande är att de klarade att hantera det. Bakom det ligger gissar jag givetvis delvis position på marknaden men kanske ännu mer att de gått ut i sådan bredd med fler tjänster och att vi nu har fler med mer tydlig nytta för producenten (snarare än annonsörerna) även om jag kan se mängder av tjänster troligen billiga att utveckla som saknas. Det finns många andra saker som kan ha medverkat i den förändrade uppfattningen (och vinden för Google har verkligen vänt igen) men själva storleken på Google gör att skriva ner sådan analys numera är betrakta som kanske en hel arbetsdag (påverkan från Knol ska dock inte underskattas).

Hur är det med Google Nexus?

Utifrån resonemanget att det är dåligt att som infrastruktur skapa lösningar som kan uppfattas (och det är just uppfatta för tekniskt är det ingen skillnad mot Blogger men det saknar betydelse) hota producent eller konsument kan det verka dumt att skapa Google Nexus. Det stämmer emellertid inte:

Mobiltelefoner är infrastruktur.

Problematiken i en uppfattad Google dominans (som delvis stämmer men är ordentligt mindre än de flesta uppfattar) kan för Google just nu alltid orsaka problem men för Google Nexus behöver det inte ha någon betydelse:

Internet är självklart internet men folk betraktar det inte på det sättet. Det handlar om vad de upplever och även om hemdatorn och mobilen båda ansluter till internet är det två helt olika saker.

Jag har utifrån det flera gånger argumenterat att det är mycket svårt att ta betalt för innehåll på "webben" (hem- och kontorsdator) men kan gå utmärkt i mobilen. I mobilen är folk vana att betala för saker och ting. På "webben" är det gratis.

Även om befintliga leverantörerna av infrastruktur är potentiella kunder behöver Google Nexus inte skada signifikant:

Det stora röda äpplet just nu är att du kan ta betalt via mobilen. På samma sätt är folk i mobilen vana med att allt ska fungera och är klart från början. På nätet söker och jämför konsumenten mellan alternativ. I mobilen har man en tjänst som man konsumerar från och sedan längre fram kommer en räkning.


Foto: [puamelia] Licens: CC by-sa 2.0

En sådan kanal är värd gigantiska summor (och oavsett Apples framgång är det småpengar mot vad jag tror kommer) på helt andra nivåer än nästan allt på när vi når tidpunkten att konsolidering börjar där jag är tämligen säker på att vi knappast får fler än tre tjänster. Inte fler än tre tjänster därför att vad som finns i respektive "app store" i något steg får betydelse och det handlar om förutsättning för att bygga värdefulla samarbeten och ha potens nog att komplettera det. När det gäller "gratis programmen" d.v.s. oavsett om konsumenten betalar för dem eller inte men som är gratis för infrastrukturleverantören jämnar det givetvis ut sig över tiden genom att antalet användare i större kanaler om än upp till tio stycken är stora nog för att ge värde för de allra flesta. Avgörande är vad som ligger utanför det och för många av de aktörer vi ser här idag finns inte förutsättningar för att orka fram här.

Krävs det att man gör en mobiltelefon trots att man som aktör aldrig rört sig i det området för att hämta igen sin "app store" är det självklart korrekt. Ännu mer om man just nu har ett varumärke att skapa värde från är det ju ännu vansinnigare att inte göra det.

Internet kommer alltid vara internet men vad konsumenten uppfattar är presentationen av kanalen till dom.

Vad som avgör om Google orkar

Om Google inte klarade att nå fram till att bli en av de tre aktörer jag tror har förutsättningar att vara väsentliga kanalleverantörer av program, musik o.s.v. vore lätt pinsamt. De har egentligen allt som krävs även om vissa egna värden hör till vad som behöver transformeras via andra företag.

Enkelt för Google och därmed inte avgörande (särskilt inte som jag inte tror att det hör till det mest avgörande i övrigt men däremot nog så viktigt avseende kontinuerliga intäkter) hör:

1. Kontorsapplikationer. Google har ju en ytterst elegant satsning på kontorsprogram som i enkelhet där man ändå levererar allt jag uppfattar att folk egentligen använder där jag säkert tror att det tämligen "enkelt" kan paketeras även för mobilen. Min mobil är kanske fem år gammal och jag använder den knappt men moderna mobiler aktuella för affärsanvändning har hårdvara som är för mig nästan obegripligt stark.

2. Utvecklingsresurser för att enkelt och snabbt komplettera med specifika behov. Det kan handla om att se till att applikationer, plattform m.m. kan integrera med sådant kunderna har behov av. Den möjligheten är givet storleken på den internationella marknaden och därmed det antal behov som finns nog så viktig. Levererar du bara till Sverige är det givetvis enklare men är hela världen din marknad krävs resurser.

Men att kontorsapplikationer räcker tror jag inte ett ögonblick på. Varje gång folk får möjlighet att påverka den mobil de "får" på jobbet kommer den personliga glädje de uppfattar att mobilen kommer ge dem avgöra. Givetvis kanske en del företag standardiserar men jag tror knappast att det sker så man sluter in sig så begränsat att denna faktor alls avgör. Därmed inser vi givet att flera aktörer här kan leverera att det troligen inte räcker för att ta signifikanta delar av marknaden.

Folk vill och kommer ännu mer vilja ha nöje av sin mobil. Mobiler handlade om det tråkiga affärsmässiga. Men det har förändrats och fortsätter att förändras. Ska Google orka fram här krävs därför också att man klarar att leverera en mobil som ger glädje. Det handlar om nöje och kanske kräver samarbeten.

Exakt hur man ska hitta och skapa sådana samarbeten är svårt att göra någon fullständig analys av men givetvis finns smaskiga frukter i Japan att gå i säng med. Egentligen tror jag att det bästa både för Nintendo och Google hade varit att sakta bit för bit (under kanske 15 år) gå mot ett företag men jag tror knappast någon av dem riktigt vill det. Sony är självklart enklare givet att jag tror de kanske upplever att de behöver omställning (frågan är givetvis om det samarbetet inte redan påbörjats i det diskreta).

Vad Sony kan ge är självklart dataspelen men det räcker knappast heller. Det kan jag se att Sony mer allmänt insett och jag tycker mig skönja ett visst intresse hos Google mot området som saknas. Tillsammans har de säkert goda förutsättningar att kanske hitta fram till något om man inser att det handlar om att kunden ska bli konkret glad.

Ännu fler Google-tankar

Funderar man över Googles framtid finns så mycket mer som kommer avgöra. Vad som imponerar på mig är att man sett det. Orsaken till det har knappast med organisation att göra eller företagskultur utan det ligger misstänker jag i någon ny talang som fått inflytande över strategin. Givet att jag egentligen aldrig brytt mig i att betrakta Google på annat sätt än från vad de levererar eller skriver om produkterna är det ändå svårt för mig att säkert bedöma.

Dock är det oerhört imponerande att man klarat att sett dom här sakerna. I mycket är jag fullständigt fascinerad. Det handlar ju inte bara om vad vi diskuterat här utan andra förändringar är viktigare och kommer över tiden ge betydligt mer. Och det i områden som är paradigmskifte vilket kanalerna inte är men att ens försöka ge sig in i att seriöst diskutera det här finns inget utrymme för.

Att försöka utveckla det resonemanget skulle kräva en enorm prestation i text och det kommer aldrig gå att göra på Pryltrend. Ändå. Helt sanslöst. Sedan visst strategi-djupet framgår inte riktigt. En aning hoppigt kanske där man rör sig mer i vissa områden men inte tycks se samma sak i andra. Men det är väl antar jag lätt hänt för stora verksamheter och kan tyckas så när man betraktar det utifrån även om så inte är fallet.

Dessutom är ju jag särskilt när jag följer Google oerhört disträ. Jag har följt dom så många år nu att man vänjer sig vid saker och ting. När förändring inträder med någon ny troligen oerhört stark kompetens inträder blir det en aning förvirrat då man ogärna vill förändra mönstren och vikterna man betraktar via.

Just att det är hoppigt är intressant. Det rör ju egentligen vad som intresserar mig och att det är hoppigt indikerar att man börjar se det men ännu inte riktigt förstått det. Ett paradigmskifte vi är på väg mot som kommer påverka oerhört mycket. Ändå i övrigt är det få aktörer som ens nått så långt. Mycket imponerande och helt klart långt över vad jag trodde att de skulle orka.

Nu blev jag lite personlig här på slutet men jag har följt dem så länge och det var ett tag sedan sist så det är lätt hänt. Egentligen har jag haft svårt att seriöst analysera dem sedan jag såg förändringen och här tog jag väl i någon mening vid där jag slutade.

Relaterat

I "make.believe" fångar Sony kraftfulla trender
En aning magi för den roade
Google är alldeles gulligt gult
Teman med anime till Google Chrome
Blir Android starkare i dataspel med Sony?
XPERIA X10 är häftig

2 kommentarer:

Swedish Research sa...

Ändå givetvis lite vågat att göra det själv snarare än att stödja partners i nära samarbete

Men så klart om dessa inte orkar att leverera tillräckligt snabbt eller bra så krävs det så klart för att säkerhetsställa den större affären...

Swedish Research sa...

Det finns givetvis en till dimension på det här som egentligen är pinsam att jag tappade bort här givet att jag diskuterat det omfattande avseende en annan aktör jag följt.

Vi får dock se om jag berör den aspekten för Nexus. Det känns tveksamt då jag redan sett och lärt det, och dessutom inte har råd att köpa någon Nexus.

Android Market och generellt riktade kanaler är betydligt mer intressant. De stämmer dessutom med en viktig del av min metodik där kanaler utformas for vad man vill nå.

Skicka en kommentar