Fallstudier: Google Doodle

2010-02-25

Googles doodles är en datakälla som intresserat mig länge. Delvis därför att det är en typ av datakälla jag inte ser något uppenbart alternativ till med likartade egenskaper (finns naturligtvis ändå):

1. Visar en ny bild på en sida besökaren är van att se.

2. Ofta men inte alltid försvinner bilden efter sökning.

3. Därefter visas sökresultat vilket är vad som oftast efterfrågas.

4. Dessutom visas annonser vilka oftast inte är vad som efterfrågas.

5. Annonserna kan ändå ha värde för besökaren.

6. Annonsblindhet är ett problem där besökaren missar värdet annonserna kan ha för honom.

Via doodle kan man i en kontrollerad miljö upptäcka eventuellt värde faktorer har i ögonblicket i en situation som är mer indirekt jämfört med t.ex. en reklambild i ett annonsnätverk. Datakällan är fullständigt enorm i antal besökare. Tidigare inlägg där jag "följt" detta inkluderar:

Analys av Googles OS-doodle utifrån faktorer i min metodik
Diskret stimulerad perception för aktiva besökare och en bättre värld
Google "pekar" med röda äpplen
Se din favorit doodle på Google

Jag har följt det i många andra inlägg också men problemet är att jag inte ser någon enkel metod att ta del av statistiken. De är fortfarande intressanta att följa av andra orsaker men tills jag kan se statistik är det knappast prioriterat avseende dokumentation där arbetet med Hedonimeter nu ligger.

En minnesvärd doodle jag ej tog med som eget inlägg givet att jag just då dokumenterade ner enorma mängder saker i rött varav endast en bråkdel tagits med här var denna:

Förutom rött har vi bland annat orthogonius som jag ännu inte själv vet om den kan verka i den här situationen även om jag håller det för mycket troligt. Jag skulle där egentligen gissa att denna med orthogonius är mer effektiv:

Ännu intressantare är det egentligen när den sätts i relation med de kulturellt intressanta också i "3D" men egentligen utan orthogonius till exempel:

De kulturella är givetvis i sig intressanta att se statistik för även om jag verkligen bedömer att vad de kan ge är mycket mindre utanför det rent visuella. Däremot för att bygga Googles varumärke är självklart lokalt inspirerade doodles ytterst värdefulla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar