Revensspjäll med bönor, broccoligratäng och smaskiga apelsiner

2010-02-11

Revensspjällen grillas i ugn. Sätt i dem lämpligt marinerade direkt vid 0 grader på ett galler och låt temperaturen gå upp tills dom är härligt gyllene.

Till revensspjällen äter jag broccoligratäng. Denna lagade jag till redan på förmiddagen och den har sedan fått ligga tills sig. När revensspjällen börjar se ut att vara på väg att klara stoppar jag in även dessa för att värmas. Att göra broccoligratäng är inte svårare än att lägga dem i en ugnsfastform och täcka dem med en ost. De finns dessutom att köpa färdiga i påse vilket jag gjorde den här gången (Findus). Osten kunde ha varit mer dominant i smaken och mindre salt hade varit bättre. På det stora hela tyckte jag ändå att den blev riktigt bra och säkert bättre än vad jag tror de flesta andra klarar själva.

Bönorna som är i en färdig blandning av tomatsås. Från Go Green finns ett antal alternativ att välja mellan och lämpligt är troligen någon med chili motsvarande den jag tidigare åt. I mitt lager hemma saknades emellertid denna och jag tar kidneybönor i tomatsås istället också från Go Green.

Nu när jag serverade upp den färdiga revensspjällen (skriver alltid recepten medan jag lagar maten) såg jag att det var mer broccoligratäng än jag trott och därför hoppar jag över bönorna. Emellertid verkligen att det är att föredra att ha med.

Till detta serverar jag friska saftigt smaskiga gula apelsiner. Dessa skär jag tunt skurna medan de har skalet kvar. Att äta apelsiner medan de har en aning kvar av kläderna är verkligen mycket mer tillfredsställande.

Hur maten är upplagd på tallriken är ingenting någon ska inspirera sig över. Jag direkt skäms över att publicera bilder på en så slarvigt upplagd tallrik...

Här räknar jag med att fylla på med fler apelsiner och broccoligratäng (lika mycket till) ungefär när jag ätit halva köttstycket.

Till maten tänkte jag spela lämpligt gul musik:

Fallstudier: Musik som är gul

Därefter för ämnesomsättningens bästa tror jag att det får bli en ganska lång promenad eftersom osten innehåller en hel del fett. Kombinerat med en del jonglering liksom alltid numera när jag promenerar. Rent av att bollarna börjar bli utslitna men de kostade ju knappt något att köpa från början och jag har några stycken kvar mer eller mindre oanvända än.

Jonglering är ytterst stärkande för hjärnan som tidigare diskuterat respektive redovisat från några studier:

Hur påverkar Wii sport & jonglering hjärnan? (7/01/2009)

Studierna:

Jonglera för att stärka hjärnan
Jonglering får hjärnan att växa

Därigenom har vi:

  1. Rätt kost.
  2. Rätt motion.
  3. Rätt träning av hjärnan.

1 kommentar:

Swedish Research sa...

Ah,

Den extra kryddningen var superb. Konkret angenämt gul av den härliga smaken.

Så ofta tänker jag varför jag överhuvudtaget äter något tillagat (snarare förstört) av andra.

Skicka en kommentar