Att för mig tycka något om nagellack blir egentligen bara från ett manligt perspektiv. Möjligen har nagellack endast värde för att tilltala män men troligen liksom kläder i övrigt ger kvinnor även andra värden vilket gör min åsikt mer begränsad.
I följande inlägg pekar Malin Crona, Sminkbloggen, Dagens Nyheter, på några färger för våren:
Vårfärger på naglarna – nu lyfter vi!
Det är dom "nya färgerna i Chanels sommarkollektion Les Pop-Up de Chanel" (eller åtminstone de färger Malin Crona fann intressanta bland dem) vilka tycks vara en ganska intensiv orange, en cyan (kallas kanske azure) och en också lätt lysande röd. Jag upplever att färgerna tekniskt gjorts på ett sätt där de upplevs ha hög ljusstyrka vilket stämmer perfekt med vi diskuterat här tidigare om färger.
Orange och cyan kan kännas ovant men jag tror säkert färgerna kan få utrymme. Det är nytt och orange ligger nära rött samtidigt som det är lite annorlunda. Sedan självklart i alla sammanhang på något sätt seriösa är rött verkligen vad jag tror är ensamt lämpligt. Jag är också tämligen trygg i att åtminstone varje män över 25 år mer attraheras av rött nagellack än orange och ännu mer så jämfört med cyan.
Tekniskt är det lätt intressant hur man lyckas skapa en illusion (?) av ljusstyrka i färgerna. Jag är dock verkligen totalt okunnig i hur färger skapas och vilka möjligheter som finns.
Malin Crona hade även ett exempel på en liknande orange färg i China Glaze Pechy Keen. Vad som roade mig mest med den leverantören när jag var in på deras hemsida var dock hur elegant de använde "röda äpplen" (en röd detalj) för att fånga blicken. Här var vi det realiserat med röda skor:
Det finns mer jag gillar i deras koncept och som jag säkert tror med lite fininställning kan bli framgångsrikt - Hopp och förändring. Det alkemistiska epitet är givetvis höggradigt relevant för kosmetika.
Mer om färger
Relaterat på Pryltrend:
Vad som skapar årets färg 2010
Färger behöver ljus för att inte vara otäcka
Rätt ljus ger godare smak och starkare text
Otaliga fler inlägg om färger hittas via:
Fallstudier: Kvinna i rött
Fallstudier: Färger
Chanel och China Glaze på nätet
Liksom jag många gånger tidigare kunnat konstatera är det närmast omöjligt att hitta pressbilder, pressmeddelanden eller för den delen produkter hos modehus men den som så önskar kan säkert med viss tid hitta mängder av mer eller mindre relevanta bildspel hos Chanel:
China Glaze är för modehus ovanligt "lätta" att navigera:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar