Det är lätt att uppfatta Android som ett operativsystem avsett för mobiler. Självklart är det den en viktig marknad men riktigare är troligen att betrakta Android som avsedd för anpassade trafikkanaler. Vi kan där se att den vanliga webben är en trafikkanal men att det är meningsfullt att betrakta mobiler som en egen kanal därför att användarna är vana att agera på ett annat sätt. När det gäller mobiler har användarna t.ex. vana att betala för saker trots väldigt begränsat värde vilket lär påverka även rörande access till innehåll på "nätet".
Fler kanaler finns emellertid vid sidan om mobiler. Gemensamt för många av dessa utanför webb är att breda operativ system som Windows på öppen hårdvara saknas. Vidare precis som att mobiler har vissa unika förutsättningar har andra kanaler också det. Normalt krävs och förväntas att klienter har funktioner klara och anpassade utan att något särskilt krävs för att saker ska fungera.
Det är heller inte tror jag helt korrekt att se Android som fullt jämförbar med andra operativsystem för inbäddade eller begränsad hårdvara. Utan snarast som anpassat för ett koncept där man enklare integrerar drar nytta av resurser på "nätet" eller mer specifikt gemensamt för trafikkanalen. Exempel på sådana realiserade möjligheter är kanske vad Tomas Augustsson, SvD, pekade på:
"Det mest intressanta med Nexus One är ändå insidan där mobilen, förstås, är tätt hopkopplad med Googles tjänster. E-post, navigation, Youtube, kalender och så förstås nätbutiken där man kan ladda ned nya program till mobilen."
Från: Nexus – nytt steg för Google
Att det inte är uteslutande inriktat på mobiler kan vi se genom att den uppges testas på TV-boxar:
Google, Dish Network Reportedly Test Android-Based Satellite TV
TV är också vid sidan om traditionell webb och mobiler en av de idag väsentliga trafikkanalerna.
Relaterat
TV OnDemand måste orka till Nöje OnDemand
App store numera till nästan allt
Därför är Google Nexus rätt fast den är fel
Är mobiler vägen till det absoluta ögonblicket?
Android fördubblade sin marknadsandel sista månaderna 2009
I "make.believe" fångar Sony kraftfulla trender
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar