Bandyspelare i Uppsala aktualiserar behovet av rovdjur

2010-03-21

Nu har vi fått exakt samma problem som jag varnade för när det gäller bönder men för bandspelare:

Sverige förtjänar en patriotisk lag om husdjur

Jag går från butiken och en bunt bandspelare - rent av berusade kommer gående - och tror att jag och övriga ska flytta på oss. Det gör jag nu givetvis inte sätter påsen med mina konserver framför benen och armbågen snett ut vilket ger en trivial men effektiv plogfunktion.

Ändå behöver vi fråga oss hur sådana här skadedjur kan tränga ändå in i städerna? Har vi inte andra djur som ska äta av dom så att dom håller sig i rimligt antal ute i skogen? Är det här inte vad katter ska äta av? Eller kanske mårdhundar? Och om inte ska vi inte plantera in något nytt djur som sköter om det?

De går i flock vilket för tankarna till samer eller dingo. Det är två rovdjur vana vid att driva flockar och skilja ut bytesdjur. Jakt på dem håller stammen frisk genom döda just dom sjuka eller genetiskt dåliga bandyspelarna. Jag såg t.ex. flera som var feta som runda bollar men ändå mer berusade än övriga. Det är massor av mat för ett bytesdjur samtidigt som stammen blir friskare. Dom dör snart nog ändå men med risken att köttet är mer sjukt eller hinner bli dåligt, eller ännu värre att de avlar av sig.

Fler komiska nyheter om djur:

Bo motionerar och bevakar President Obama
Fångar bör ha en schäfer som sällskapsdjur
Kostnadseffektivt införande av ny genetik bland vargarna
Dags att planera för svenska giraffer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar