Tami Chynn - Over and over again

2010-04-18

Visst Over and over again med Tami Chynn är gul musik (avseende känslomässig påverkan och/eller vad det indikerar om sinnesstämning) men den är där uppfattar jag (har ej kontrollerat dess kontext avseende tid o.s.v.) ett exempel från vad som var typiskt avseende metod längre bakåt och länge. Hon sjunger långsamt, musiken är lätt "mjuk" och jämn i hur den växlar ljud, lyriken framgår i ljud bra och handlar om kärlek med många ord och händelser som är väldigt vanliga och alla lätt kan relatera till.

Särskilt 2009 började enstaka mycket effektivare exempel på gul musik dyka upp. Den exakta orsaken till det kan jag inte avgöra men samma sak gäller produktpaketeringar reklam m.m. och visst att jag tror att det är kunskap rörande neuromarketing som nu dokumenteras eller följs i fallstudier av fler än mig i cutting och bleeding edge.

Sedan kan jag samtidigt säga att tar vi reggae som exempel hittade jag flera exempel som ligger tungt gult men där detta helt säkert inte är förklaringen utan det är helt enkelt att mycket av reggae-folket är naturligt väldigt gula: tror på kärlek, vänlighet, gillar att le, sjunger om att le o.s.v.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar