Betraktar vi en visuella framställningen av varor och information hos apoteksgruppen.se är den i butikerna inte direkt dålig. Rent är den bättre än hos Apoteket AB även om denna precis som typiskt för alla butikskedjor skulle vara möjlig att göra mycket bättre.
Att saker går att göra bättre är ingenting som bara gäller butikshyllorna hos "apoteksgruppen" fortfarande förvirrat i paketering och koncept för deras inriktning på hygienvaror, kosmetika och läkemedel.
Låt oss här betrakta deras TV-reklam för att bättre se den enorma utmaningen de står inför att försöka skapa något form av värde går att lägga framför vad som redan finns hos Apoteket AB och trots stora problem i inarbetade rutiner under ganska lång tid kommer hanteras med färre problem.
TV-reklamens koncept har vissa värden
Principen i konceptet bakom deras TV-reklam är inte är dålig:
- Man berättar att något förändrats.
- Att det både är en stor kedja och lokala företagare med en vanlig direkt rörelse lyfts fram.
- Det är gulliga djur och gulliga djur är trevligt.
Onaturlig TV-reklam där man "våldför" sig på ekorrar
Även om apoteksgruppen givetvis inte våldför sig på naturen och ekorrar troligt mer än vad Apoteket AB gjorde innan är det vad denna TV-reklam för dina tankar till:
Gulliga djur är ett fint värde i reklam och kan rent av ha ett samhällsvärde genom att göra folk på gladare humör. Men ekorrarna i apoteksgruppens TV-reklam är mer otäcka än gulliga.
[1] Ekorrar är heller inte ett optimalt djur för en apotekskedja eftersom det för tankarna åtminstone hos några till att äta sopor, fågelmat och annat äckligt ohygienskt.
[2] Att "slita" av ekorrens naturliga päls för att ersätta med futuristiska mönster väcker i alla fall hos mig oro inför vad apoteksgruppen egentligen står för när det kommer till miljö.
[3] Förutom att slita av en ekorren dess fina naturliga päls för att tvingas göra reklam för en apotekskedja har den och den andra ekorren fått otäcka onaturliga små knappnåls ögon. Hela naturens färger har skalats bort för att ge plats åt ett apotek. Är det rätt att förstöra hur mycket miljö som helst för att ge plats åt fler konglomerat?
För oss som bevakat läkemedels- och apoteksbolag många år påminner det oss om att vi aldrig får glömma att hålla ögonen på dessa aktörer när det gäller deras miljöarbete. Kanske gäller det särskilt apoteksgruppen?
Sammantaget en av de sämsta reklamfilmer jag skrivit om här på Pryltrend. Det handlar inte bara om att den är dålig utan om det slarv den indikerar och hur det bör vara väldigt tydligt för de allra flesta tittare. För en nystartad apotekskedja är det vad som lägger en association som kommer ligga kvar diskret i bakgrunden många år.
Mer reklam som analyserats
Ett urval av annan reklam och reklamfilmer analyserade på Pryltrend:
Hennes & Mauritz har skyltfönster och logga som lockar
Logga för Viking line analyserad
McDonalds demonstrerar effektiv reklam
Är äppelpaj ett verktyg för marknadsföring?
Länsförsäkringars bankomat är bättre än övriga
Varumärket "DELL inspiron" analyserat
Annonser i bild blir viktigare för Google (2/10/2010)
Madonna i reklam för Mitsubishi - Causing A Commotion (1987)
Fallstudie av reklamfilm för Nintendo DS med Liv Tyler
Kangaroo hoodie gjorde reklam för nytt TV-program
Rösta på Super Bowl reklam på Youtube (2/09/2010)
Reklam för MaxFactor med Nanako Matsushima
Mindre lyckad reklamfilm med Nanako Matsushima
Reklamfilm för Nintendo DS med Matsushima förklarar marknadsföring
Reklamfilm där hemelektronik blir "vapen"
Reklamfilm med rött och blått
Kangaroo hoodie demonstrerar smart marknadsföring
Reklamfilmen för XPERIA X10 (headset version) analyserad
Reklamfilmen för XPERIA X10 analyserad
Ännu mer värde från Apolivareklamen
Reklamfilm för Wii Fit Plus med Nanako Matsushima
Apple gör reklamfilm: Med Apple Tablet?
Com Hem visar retro och komik med ny reklamfilm
Kul reklamfilm - Windows 7 house party
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar