Teatermasker som uttrycker känslor

2010-06-12

Jag påbörjade här en sammanställning över teatermasker som tydligt uttrycker känslor. I den första versionen blev det inte särskilt många eftersom kanske förvånande få fanns i - varande en av pionjärerna i odlingen av de magra internet jorden utan möjlighet att besöka ett tiotal eller fler museum världen runt - Wikipedia och Commons. Vid tillfälle ska jag gå igenom Flickr som kanske har fler och om inte har säkert en del museum färdiga bilder att finna när internets prärier jagas.

För respektive bild kommenterade jag inte motivet eftersom antalet ännu är så lågt. Det finns emellertid en länk till varifrån de kommer där mer information finns om bilderna.

Teatermasker till Pryltrend

Pryltrend är del av ett större projekt där jag söker ett ramverk meningsfullt för den som publicerar information eller önskar följa påverkan av information när den passerar vidare i en population. På Pryltrend dokumenterar jag sådant jag behöver en mer direkt erfarenhet av för förståelse och typiskt rör det större "grupper" i vad jag på Hedonimeter (där forskning rörande hjärnans funktion till stor del följs) kallar perceptio.

Det handlar till stor del om känslor som ofta påverkar oss ganska direkt. Vad i riktad information som påverkas oss mest åtminstone visuellt (men även rörande språk) utifrån mänsklighetens erfarenhet hittar vi utmärkt bl.a. i film och teater. Det är vad jag ofta kallar efectos especiales - specialeffekter - (även om definitionen kan ha varierat något under arbetet).

Därför kan dom här teatermaskerna också hittade via Wikipedia passa bra som grafisk symbol för Pryltrend:

Teatermasker


Foto: Antmoose Licens: CC by 2.0

Mer information: http://en.wikipedia.org/wiki/File:TragicComicMasksHadriansVillamosaic.jpg


Foto: Giovanni Dall'Orto

Mer information: http://en.wikipedia.org/wiki/File:3304_-_Athens_-_Sto%C3%A0_of_Attalus_Museum_-_Theatre_mask_-_Photo_by_Giovanni_Dall'Orto,_Nov_9_2009.jpg


Mer information: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Dionysos_mask_Louvre_Myr347.jpg


Foto: Marsyas Licens: CC by 2.5

Mer information: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:NAMA_Masque_esclave.jpg


Mer information: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Courtesan_mask_Louvre_MI58.jpg

Relaterat

Teatermasker ligger givetvis nära smileys vilket ett flertal inlägg finns om:

Visa känslor i Buzz med Smilies
Japanska Smileys är häftiga
Fler Smileys Anime Style (0_<)
Fler smileys anime style
Smileys med kinesiska tecken
Smileys till iPod Touch och iPhone
Smileys via USB - Mini Tangentbord från Bajca
Laptopfodral med smileys & text ikoner

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar