Ryska Nationalsången

2011-03-22

Nationalsången är så problematiskt. De värderas ju av naturliga skäl av respektive land samtidigt just genom det är det ofta något bombastiskt eller pekoralt från längre tillbaka som känns om man är ovan med det - i sådant blir man ju dessbättre lätt hemmablind eller avtrubbad - men Rysslands nationalsång klarar en fin gräns.

Jag är dock övertygad om att den kulturella distansen tillför något här: lite exotiskt. Dessutom kan man ju minnas tillbaka till enklare värld där länder man aldrig hört tillas om bara dök upp där man närmast är förvirrad vad det är fel del av världen som bara materialiserades i mellersta Asien (eller vad vi korrekt ska kalla det). Därmed inte sagt att jag inte gjort mig besvär att lära mig åtminstone en del av dem men det är så litet vi överhuvudtaget märker eller ser av dem där det knappast är jämförbart med någon annan lika väsentlig del av världen idag.

Någon tveksamhet kring Rysslands syn på problematiken i Libyen tycks heller inte vara fallet trots en del spekulationer (som jag noterade rubrikerna för i Google News men egentligen inte läste):

"Russian Prime Minister Vladimir Putin said on Tuesday that all those responsible for civilian casualties in Libya should pray for the salvation of their own souls."

{...] "the president is responsible for foreign policy "and there can be no division there".

Från: Putin urges all responsible for Libya deaths to pray
(Se även också från Reuters: Putin spokesman says Medvedev speaks for Russia)

Putin har ju också roat oss med ett annat välgjort citat nyligen. Jag om någon ser värde att vi får fler natur liknelser och kul eller gulliga djur i den publika debatten:

"Someone else's cow may moo, but yours had better keep quite."
Putin.

Ett gott citat ska vara något media kan använda och som stimulerar deras läsare. Där är ju åtminstone en del Österut haft värde som Jeltsin och Khrushchev. Nedan har vi Khrushchev när han dunkar skon i FN:s bord vilket oavsett hur osmaklig han och den diktatur han representerade var fullt försåtligt. FN är vad som kan driva tror jag vem som helst lätt överkänslig och instabil (sedan kan man självklart oroas av ej folkvalda som kan sätta handen på knappen som inte klarar mer men förhoppningsvis fanns fler i Politbyrån och militären som hade inflytande över sådant).

Den negativa sidan av incidenten var givetvis att det tillsammans med en del andra förmågor han hade hjälpte honom att passera som upplevd i Väst allmänt mer lättsam och trevligare vilket dock ej återspeglande någon egentlig skillnad (undantaget Stalin givetvis) från föregående eller efterföljande ledare.

Skillnaden mellan Jeltsin och Khrushchev är givetvis att för den första var mycket accepterat givet att han levererade värde den gången det krävdes medan den senare var tyst under Stalin och levererade noll värde när han fick chans till det.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Галимый совок, я тебя ненавижу
Катись ты в геенну, гори ты в аду.
За век остопиздел ты дальним и ближним,
Всем миром тебя посыдают в пизду.

Swedish Research sa...

"Мы тратим нашу жизнь гадать, что происходит внутри все остальные, и когда мы, случается, повезет, и угадать, мы думаем, что "понять". Такая ерунда. Даже обезьяны на компьютер типа слово сейчас и потом."
Перевод с:
http://en.wikiquote.org/wiki/Xenocide
Цитируется по:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ender_Wiggin
In:
http://en.wikipedia.org/wiki/Xenocide
Какие точки, конечно, что День рождения не указан редко требуется, но buiklt на низких effecience языке. между такими не привыкли общаться. Я полностью согласен:
http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%81%D0%B5%D0%BD%D0%BE%D1%84%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D1%8F
Or in English:
http://en.wikipedia.org/wiki/Xenophobia

Песня хорошая мелодия как бы ни один взгляд на любой вопрос.

Anonym sa...

så hatar vi ryssar
de är arvfiender
och därför utrotas de tydligen bör
de jävla patrask
får nu dra åt helvetet
och samt åt rövhålet där ryssarna dör

Swedish Research sa...

Tror du inte att det är bättre att oro sig över t.ex. det kinesiska kommunistpartiet (men inte jämförbart nödvändigtvis kineserna vilka torde vara de som kan ge energieffektiva lösningen på problemet det kinesiska kommunistpartiet representerar)?

Ryssland. En gasleverantör till Europa.

Anonym sa...

käraste Kumo-Xi, jag är ryss, faktumet att detta är mitt land och min nationalsång ger mig rätt att håna hur många som helst, på både ryska och svenska. så fort som jag ska ha lärt mig kinesiska ska jag utan tvekan håna på kinesiska oxå
tror egentligen att humor finns i gamla Sverige än, minns du inte Tingeling?

Swedish Research sa...

Ja ha jag såg inte eller brydde mig inte om att ha någon idé om visshet rörande. Reaktioner på frågor roar mig emellertid utan att jag annat än sällan bryr mig att försöka tolka något i svaren i sig.

Jag förstår inte exakt hur du kan tro att det är meningsfullt att skatta något för hela landet från mig här eller ens att vad jag skriver här är tillräckligt stickprov av mig för att göra någon bedömning.

Någon form av transformation kanske kan underlätta det. Jfr box-muller:
http://en.wikipedia.org/wiki/Box%E2%80%93Muller_transform
Och sedan försöka återanvända något normaldistribuerat kanske för en population efter normalisering men det känns ändå tveksamt tycker jag.

Skicka en kommentar