Expressen om Rättvisans väg mot den ljusare framtiden

2011-05-27

Ja visst är det hemskt:

"Till det oerhört tragiska i historien hör att Srebrenica av FN hade förklarats som säkert område. Människor invaggades i tron att de var i säkerhet och att holländska FN-soldater fanns på plats för att skydda. Men FN svek brutalt och ingrep aldrig när Mladic transporterade bort tusentals människor till en säker död."
Från: En bättre värld | Expressen

Och det var inte unikt för den administrationsperioden av FN där mycket ännu behöver göras om. Än värre var ju Rwanda också där den kanadensiska befälhavaren var tvungen att bryta upprepad ordergivning att inte göra något för at istället just skapa säkra zoner.

Zonerna innebär inget behöv av några strider. Det räckte att försvara linjen därför FN bär en kraft med sig och där också i att man ju faktiskt var beväpnade med kulvapen medan massmorden skedde med klubbor, knivar m.m.

Antalet personer han räddade livet på kommer jag inte ihåg. Men jag tycker mig minnas kanske 50 - 70 000 personer.

Problemet är inte bara lidande där utan att lidandet lever kvar med ökat våld. Vem förde in kulturen att stumpa civilbefolkning och "fiender" genom att hugga av kroppsdelar? Det var inte någon afrikansk kultur utan Belgium i särklass i den systematiska förstörelsen av befolkning och naturtillgångar under Belgiska Kongo.

Regelmässigt stumpades folk där Sydstaterna i USA nog kommer en bra bit nedanför. Så där skapades den kulturen.

Och vad kan mer komma från det? Om du för att bibehålla makt och utpressa fram elfenben m.m. från skogar utjagade genom att hugga av armar och fötter är det huggvapen sterilt? Nej.

Var fick vi HIV-2? Just i dom här områdena. Sönderstressade utsvultna människor som mer eller mindre slavarbetades med våldtäkt och stumpning.

Vilka var de först smittade? Tja vi har ett par afrikaner tidigt men de är lika tidiga med västerlänningarna där. Belgare bl.a.

Och vad som är intressant här också är HIV-1 var lugnare troligen äldre. Lite mer kanske i balans. Och när HIV-2 spridits ut i världen och personer med olika genetisk hemvist mötts så att säga med olika histamin-komplex får vi gång på gång per region tycks det en ny HIV.

Så jag tvivlar lätt på att det var någon mutation eller slumpmässigt. Utan gissningsvis torterade och plågade man både befolkning och apor för nöjesskull och överdriven ha-lustnad efter egendom och sex. Där i kan HIV-1 kanske passerat över och i kombinationen av vad skillnaden i bl.a. histamin-komplex speglar givit hos HIV-2.

Och jag även om det inte ska tas för något som ännu går att ge tydliga stöd för lika lite som någon annan teori om ursprunget till HIV mer än vad vi vet från besläktade förekomsten hos andra arter:

Jag tror den är ganska lagom i nivå och tillgänglighet uttryckt för bredare läsare. Möjligen är verkligen en aning mer osmaklig än så:

  • Immunförsvaret är mer än en funktion vi har för att specifikt skydda en skapelse resten av det första samarbetet mellan cellerna.
  • Vi tänker även om visst den i storlek ordentliga "bandbredden" vi har mellan immunförsvar och cognition är stor som ett ex. är nor-adrenalin processen via interleukinerna samt som jag såg nytt för mig i förrgår: The Wandering Cells of Migraine Aura (Chichago Medial Centrum).
  • De fanns innan våra ben och i kalkresterna skapades den första fasta fysiska strukturen för kroppen. Och där har vi ju deras "stamceller" fortfarande. Liksom i lymfan som också är ett gammalt system och sträcker sig ut numera i mycket sekundär till blodet men verkligen kontrollerande feedback till det både för immunförsvar (där vi ju har tillverkning för immunceller bl.a.), blodtryck, kalcium cykler m.m. egentlige allt för blodet om än indirekt och långsammare påverkande.
  • De kom att uttrycka det långsamma samarbetet mellan cellerna hanterande när saker går fel och kanske andra akuta problem.

Föreställ dig nu att du lassar en ett enormt antal höns på litet utrymme. Massor av höns dör. De svälts för slakten för att ge ett godare kött (givet stressnivån och annat osmakligt9. Vad upplever de?

  • Abnorm konstant överbefolkning.
  • Svält.
  • Inga utsikter att överleva om det kvarstår.

Kanske det inte bara är immunförsvaret som blir dåligt när vi svälter? Kanske är det också att vi vid svält tenderar att chansa på att vi vinner på att sprida smita? Inte medvetet utan vad immunförsvaret gör.

Kan det vara mer än så? Ja stora delar av vår genetik tycks nu uppbyggd av "virus-dna". Placenta unikt för alla däggdjur undantaget ett som underligt delas in där (men utvecklar man tankarna från modell för relativ distans mellan information gör geo för det djuret det intressant) skapades från virus-dna som samlas upp.

Men stämmer det? Jo det tror jag men jag är inte särskilt på att virus är separerat från djurvärlden. Mer än symbios (och de har ju faktiskt inget liv jämförbart med övriga utan är ju bara genetisk information) tror jag att de är talat språk mellan organismer och i arter.

Vi kan se det som att vi handlar med information om möjliga förbättringar. Att pröva ny information kommer alltid med vissa risker samtidigt gäller att de organismer som är mer framgångsrika än andra räknat per uttryckt förändring per cell så att säga är de som tycks tala mer än ex. bakterier.

Du svälter i abnorm överbefolkning. Visst du lär chansa mer på att sprida influensan vidare och den är ju verkligen ett problem skapat i kyckling- och ank-farmarna i Kina. Överlever du kanske inte andra du smittar gör det.

Och vi bär på genetik från virus. Så det är där bara att uttrycka precis som genetik vi har för att skydda mot sjukdomar och komma ihåg smitta. Bara att tillverka - förändrade genuttryckt och ingen mutation krävs.

Däremot kan en del celler dö på köpet men svälter gör man det ändå. Och det är inte just immunförsvarets management som drabbas här utan vad man tillverkar extra liksom själva i att samla näring-supply management.

När man framställer möjligheten på det här sättet kan man tolka det som att de har intelligens men i vår mening tvivlar jag på det. Däremot kanske i en väldigt långsammare tid närmare DNA och RNA? Där jag tvivlar på att världen är annorlunda för dem än den var när de började samarbete i havet och de första benen byggdes på kalkavlagringar. En del celler kom för stjäla genetik - det tror jag sker än idag, andra bytte information, och några fortsatte singulära - där allt är samma koncept efter det med vatten, handel och så ett sofistikerat energi-management system för att samla in näring, lägre information för framtiden och sätta upp dotter-kolonier mer energieffektivt.

Hur dom ser på saker när kanske en större stam går ner är svårt att veta. Kanske byter man tillgång för sin genetik bredare ut mot att en del kolonier uttrycker HIV. Rester efter HIV finns ju nu i en mängd arters genetik. Det har indikerats så för människa också men jag ser det inte bekräftat. Däremot att vi bär på Ebola och en mängd annat i genetiken tycks utan tvekan vara så.

Så där har vi det kanske. Och varför HIV tämligen unikt blev ett problem på Haiti snarare än Sydstaterna först senare. Afrikanerna i Sydstaterna kom i mycket från samma regioner som Kongo där nu den problematiska HIV-2 uppstod. På Haiti har vi många fler från söderut där den stabilare ej särskilt problematiska HIV-2 funnits menar man längre tid.

Vad kan vi nu lära från detta? Ja Afrika har stressats, förstörts och torterats på sådana nivåer att det är nu väldigt viktigt att vi undviker sådant helt och hjälper dem konkret när vi kan. Därför betänk att tiden rör sig långsammare i immunförsvaret.

Om jag har rätt. Det är långt långt långt ifrån säkert. Men risk management handlar nu om sannolikheten relativt risken och vad har många länder betalat för HIV m.fl. virussjukdomar? Antagligen väldigt mycket även om jag aldrig tittat på siffrorna. Och har vi för Afrika liksom de problematiska områdena i Asien jämförbara problem med ständigt återkommande sjukdomar kända för att ligga i genetik för människa eller vissa djurarter som misssköts (och betänk jag tror inte "immunförsvaret" ser ett problem med att vi föder upp kycklingar för slakt om det ger ett större antal individer - det är som inte deras tidsperspektiv - men om de tror hela populationen svälter till döds så händer det saker).

Vad gjorde jag då den här väldigt spekulativa slutsatsen från. Jag önskade ett nytt perspektiv under den näst sista inseglingen för att ta modell praktiskt. Därmed tittade jag på HIV och influensa (och en några till) därför att det just är information. Jag önskade se om relativt avstånd - "kulturell distans" kallade jag det då men det låter ju underligt för sjukdomar - kunde tänkas spegla hur virussjukdomar sprider sig. Och det sista jag antecknade:

Jämför nu med vi kan se uttryckt indirekt från andra delar av modellen i t.ex. . Här gäller nu ett likhet i relevanta aspekter är viktigt som att du förstår att manipulera en del den genetiska fabriken i cellen som ex. kuvertvirusen men där du uttrycker en hög relativ skillnad i en annan del genom som dom kastat bort "onödigt". Så där är ju frågan om det övergripande samarbetet i organism uttrycker en skillnad man kan skatta. För krokodilerna var vad jag gissade inte mer (ganska i evolutionen) att det är en av världens äldsta "större" djur och dessutom stabil på sin evolution där vi kan spekulera att den kulturella distansen mellan virus och arvsanlag de kan bära är mycket stor över tiden. Och kanske har de kombinerats med väldigt sena mänskliga ex. i matande av krokodiler med människor längs Nilen som ju sägs ha skett så sent som under 1900-talet i ett par av länderna. Från högstadiet kom jag ihåg en klasskamrat som berättade från sin uppväxt hur liken flöt ner längs flöden från det stängda terror-väldet av Idi Amin - med armar m.m. som saknades.


I GEO utan mer kan man se samband i allt därför vägar och floder går nu över allt anslutande. Jorden är nu rund som den för tiden största informationssamlande aktören uttryckte under medeltiden förvaltande i princip alla Europas blbiliotek och som vi fick lära i skolan för att bevara kunskapen. Men ja det var väl någon dansk kanske istället. I alla fall lite övertolkande ligger det i alla fall behändigt mellan alla utbrottsområden i flodförbindelse liksom med förekomst hos Apor både på Öst och Väst-sidan. Men i så fall är då frågan vad som gäller med Egypten? Tja ge och ta kanske. Och krokodiler finns ju inte bara i Egypten. Vi har dem över hela världen undantaget tror jag i princip Europa och polerna. Men om de nu finns i Uganda också vet jag inte säkert men kommer jag ihåg rätt från högstadiet för nu en 18 - 20 år sedan var det väl vad man upplevde när man såg liken att de var också ätna av krokodiler så då fanns de nog oavsett om de eller bakterier, fiskar, insekter o.s.v. var skyldiga till det.

Det har påtalats att jag har rätt där men det vet man inte säkert. För virus är det svårt och från perspektivet jag tog har kan man se saker olika. Jag hade inte fullt nått den här slutsatsen då. Snarast gissar jag att HIV kan vara vad som ligger i ett flertal arter.

Men ska vi avsluta det här lämpligt och med sanning överrensstämmande:

  • Expressen sätter titeln en bättre värld.
  • Jag kan visst ibland tyckas kanske lite int e negativ tror jag men värderande också risker.
  • Även givet det tycks det för mig inte råda någon tvekan sedan jämförande tidsperioder jag försökt bedöma det meningsfullt att vi bit för bit bygger något bättre som människor.

Och det gäller nu liksom förr också. Världen kommunicerar snabbare nu än under medeltiden. Förändring är snabbare men förändring har alltid konvergerat mot något bättre sätt över en längre tidsperiod.

Ökad förändring innebär därför att du inte behöver förtryckas eller svälta lika länge innan förändring kommer och förändring konvergerar mot det bättre.

I alla objektiva termer gäller det givetvis inte mig varande att jag antar jag hur de flesta ser det irrationellt adderat tid i det grundläggande arbetet med modell snarare än att göra 50 halvdåliga sidor med det. Och det kostar. Verkligen. Men det är viktigt. Det blir snabbare och jag för att vara ärlig tycker inte att någon annan modell jag använt eller försökt använt uttryckt något viktigt. Det faller ner till att skatta kruvan vilket vi ju nu kan göra på 1000 sätt och man fått exemplifierat för sig i 100 metoder och metodiker i så mycket. Ändå allt sådant kommer ner till ett fåtal tämligen intet sägande metoder. Utmärkt uttryckande i att när det gäller statistik säg att vi läste sex kurser på Teknisk fysik ändå tittar vi på ontologier och skattning av samband gäller att vi har i princip tre relationer meningsfulla:

  • Den första har vi i Blom (Statistik-boken mer än Sannolikslära) d.v.s. ML-skattning (Maximum likelihood) och besläktat.
  • Och så Bayesian relationer där Blom rör vid hela området på 10 rader sågande det vilket ju hela statistik-segmentet gjorde. Men learning är Bayes sats även om det inte är självklart att du själv behöver använda den om du mäter och skattar data som uttrycker den relationer som ju nu Blom tror jag helt säkert gjorde beräknande sin statistik genom åren.
  • Också aktivitet och korrelationen i det. Utmärkt illustrerad i Schalkoff Pattern Recognition utmärkt vara en D-kurs bok i en "avancerad matematisk vetenskap" (och väldigt svårt skriven i termer och så även på den nivån) men i princip då ML-skattning, P(A|B) o.s.v., intensitet är bra för att hitta isomorfiska samband (mindre elegant uttryckt om det både brinner i hus A och hus B i två lägenheter kan det vara meningsfullt att följa upp om husen ligger direkt emot varandra kanske vägg i vägg för att se om vi kan släcka mer effektivtivt.

Thats it. I en eller annan variant. Om det sedan kallas flow, är en över-ambitiös standardisering av hur man ska rita streck mellan blommar eller något annat gör för vad jag ser ingen skillnad. Energi har lagts på formalisering och det är utmärkt. Det underlättar samarbete och det är viktigt för sådant. Men jag sökte nu inte det utan ville se saker. Dumt visst. Men jag lär inte dö av det så och vad som mer eller mindre inte skrämde mig kanske men störde mig är att det i sig själv predikterar forskningen i sitt egen område. I princip som den läggs för att passa in modell om man nu har utgångspunkten att det är en elegant liten privat-övning för att skapa arkitektur bättre struktur inför implementation. Men den håller hela vägen. Tycks det ska man kanske skriva och rör det implementation visst men jag menar i övrigt så handräkns det ju sedan ett bra tag. Och jag menar det är mycket programmering oavsett vilken aktör man jämför med. Oavsett i huvuden, timmar eller datorer.

Ja dumt sätt att avsluta det på. Respektlöst mot Kongo. Och Folkmorden i all andra delar av världen.

Det var kanske överuttryckt när jag gjorde skämtteckningarna men jag är känslig ända sedan jag läste den där boken om Kongo och följde upp referenserna.

Kan vi ge något annat positivt avslut. Tja svenskarna har blivit mer artiga märkte jag när jag var ute och promenerade. Jag om någon tror det är viktigt. Jag skulle nu inte säga längd alltid är en viktig aspekt men för vissa saker är de lite kortare bättre och för annat är längre mer användbart :-D Np. Artighet är bra. Hur mycket man värderar det har dels med kulturellt tradition att göra och den tenderar att spegla hur långt i tid och rum du är från en värld där folk ex. som inte för länge sedan i Japan gick runt med svärd på gatorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar