Leila K - Open Sesame

2011-09-01

Trevligt stämmande med mitt humör just nu. Den förnyelse i musik-smaken jag tror är sunt och stärkande för vår hjärna när man kommit upp i min högra ålder och närmar mig 40 år har vi dock inte här :-)

Musik med musiklyriken illustrerar menar jag poesi. Är man "övertränad" likt jag på att skriva blev det efter ett antal år kul att skriva och läsa dikter. Språket är i den typen av tolkning väldigt förstärkt.

De flesta gillar dock inte poesi och ser föga poäng med det. Men när språkets känsla förstärks med musik och levereras i musiklyriken blir den plötsligt vad som kan dra in miljoner till de skickligaste. Musiken likt överträningen på språket förstärker den känslomässiga avtrycket av poesin.

Av samma anledning är musiken och lyrikens känsloavtryck mer avgörande än lyrikens "exakta" betydelse i ord-tolkning. De flesta tror jag inte ens reflekterar över den annat än i enskilda strofer som får en personlig-betydelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar