Att kartlägga trafikstockningar

2011-12-05
Mer spännande trådlöst:
Beijing is a city famous for traffic jams. In 2006, rush hour reportedly lasted 11 hours a day, and the city has been called a "virtual car park" during daylight hours. As in most major cities, urban planners have been trying for years to relieve the pressure by adding new roads or public transit lines, or providing better enforcement for traffic laws.

GPS Data on Beijing Cabs Reveals the Cause of Traffic Jams

Trafik-stockningar. Hum... Trafik-stockning. Vad innebär det nu? Frågan är vad det egentligen blockerar och vem som i en given situation har mest nytta av det. Det överstiger all rimlig analytisk förmåga för mig att ens försöka fundera över det. Så mycket vet vi alla fall att fastpris för taxin är bättre om onormal stockning är trolig med flexibelt pris är bättre om vi får väsentligt mindre stockning än normalt förväntat (om inte annat negativt påverkar resvägen alternativt tiden).


Egentligen blir jag ofta lite skeptisk kring sådant här. Jag kan ibland uppleva att folk har för lite fantasi och missar mer kreativa möjligheter om de alls var öppna. Öppen forskning är excellent men diktaturer är diktaturer där deras som här gigantiskt större resurser ibland kan balanseras något med rätt kunskap. Jag gillar dock Microsoft. Bjöd mig till första Trusted Computing Base för en väldig massa år sedan. 2000 Server hade jag också bara god erfarenhet av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar