Commotion i Aktiekurser

2011-12-05
I min modell förklaras det här fenomenet och liknande i del jag kallade commotion: Synchronicity, Instant Messaging and Performance among Financial Traders.

Det är samma som träder in i dess absoluta maximum i protester med extrem likriktning i budskap (jfr slagord) där egentligen ingen reflektion sker under dessa. En äldre artikel där commotion diskuterades var: Abstrakta koncept: Gränsen och Murarna.

Jag kan ta fel men tror jag tidigare i samband med att jag förde samman flera tänk i modellen till commotion hade stor nytta av att läsa åtminstone två av samma författare som till denna artikel.

Detektion av commotion - d.v.s. redundans uppfyllande mönster i "samklang" mellan entiteter - går självklart att detektera på många sätt där det viktiga är att algoritmen är praktiskt görlig för den aktuella situationen. Ett besläktat problemområde är vad jag i praktiska lösningar kallat "textur-densitet" efter en väg människans visuella perception använder för att klara att tolka in djup (hög koncentration av något per yta vi ser men med sämre detaljer indikerar längre in i "bilden"). Vi kan se det som att kunskapsbredden mellan utspridda symboler blir lägre. Dessa upprepas kraftigt - ex. "fria" "val" "nu" i "Syrien" eller skyll dig själv - medan motivering och diskussion mellan dem i informationen blir obefintligt. Kan vi för aktuella koncept ta ut avståndet mellan dem får vi texturen vilket åtminstone förutom det egna värde algoritmen utvecklades för ger en indikation om förändring i riktning och hastighet på commotion är fallet. Fördelen är att texturdensitet givet att avstånden (associationen) mellan konceptet är förberäknade mycket snabbt.

I inte lika extrema förekomster har vi mönster i information generellt mer än bara den speciellt riktade uppenbart relevanta för aktiekursen där impulser i ämnen med likhet men egentligen rör något annat ex. kan ge företag inspiration om vad de lyfter fram i pressmeddelanden. I den praktiska implementationen som publicering av den fria versionen för demokratiarbete påbörjas idag kallades sista versionen av subsystemet för optimerad analys av kreativa analyser spreading activation.

Spreading activation kommer emellertid inte publicering någon gång nära i tiden då jag inte riktigt känner att algoritmer är riktigt stabil även om den predikterar ngram i nyhetstitlar med föregående topp cirka tre dagar före löpande under en månad med början efter cirka tio dagars analys och typiskt tappande efter ungefär 20 dagar i sista versionen när nätet blir lite galet men jag testade sista algoritmen bara ett par dagar innan jag valde att skjuta fram denna del då analysen är extremt tidsödande och tar typiskt ungefär lika lång tid för en tillståndsförändring över även ordentligt ner-optimerat ngram antal till tror jag inte mer än 4 - 5 miljoner till och med längre än vad 20 epoker färsk-export av blue light entropy och news story power tar tillsammans.

Guld var dock i spreading activation att jag såg lösningen på ett annat praktiskt möte mellan delar i implementationen i vad som då hade arbetsminnet blue diamond. Algoritmen fångar nuhet på ett elegantare sätt i de abstrakta koncept vars symbolers (ngram) associerade förändring bäst predikterar hela gruppen (jag körde vid testerna på alla ngram ca 4.5 miljoner på ett WikiNews Corpsus från starten fram till kanske juni i år med excellent resultat men givetvis är nuheten bättre att använda för ett ämnesriktat subset ex. business intelligence ex. försök till skattning av vilket värde ett brand adderar till en produkt på väg att lansera).

Vad som kan koppla samman i association och ibland rent av ge nya idéer styrs ju inte sällan av "teoretiskt" ganska ytlig likhet. Den härligt positiva demokratiutvecklingen i Arabvärlden förde ex. mina tankar till följande inlägg jag skrev 2009-08 ungefär samtidigt som jag började experimentera med en "implicit" ej-uttalad logg av mina känslor där via filmklipp och musik från huvudsakligen Youtube: Trailer till Dune. Sedan får vi hoppas att ingenting liknande Leto II tar över "universum" under tusentals år överlevande alla i skepnad av en enorm mask oförmögen till det mesta normalt mänskligt :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar