Abstrakt sensuell musik: Louis Armstrong & Ella Fitzgerald

2012-02-21

I kontrast till den concretness vi i den temporala relativa skillnaden Banjons styrka: Oh Susanna bär likt i punktlista över vad vi ska göra i tiden (och visst att exemplet inte ovanligt handlar om att resa mellan olika punkter i GEO har vi nedan Louis Armstrong & Ella Fitzgerald:





Egenskapen ligger närmare är spread och den ökade beräkningskostnaden som det innebär att gå längre ut varje tidpunkt borde så klart göra musik vi upplever långsammare vanligare i genren och så tycks också fallet vara. Och p.s.s. kanske också vanligare i något lugnare miljöer.


Konkret musik är om vi så vill praktiskt musik. Det passar enkla praktiska personer som jag levande nära internet som människan har gjort snart 25 år nu vilka ser förändring vad vi gör i enkla steg där ögonblicket är viktigt. Ella Fitzgerald (mer än Louis Armstrong) uppskattar jag fortfarande musiken av men märker att det ligger i särskilda lugnare tidsperioder. Just nu känner jag att banjo-instrumentets pådrivande energi kan vara en god balans till vintermörkret.


Någon generell princip överstämmande för all musik i någon genren eller instrument ska man inte dra från den informella (utan faktiskt analys av musiken) applikationen av concretness och spread dock inte dra även om jag nog tror att respektive är ganska typiska exempel för respektive.


För att undvika förvirring hos enstaka läsare ska sägas att även om concretness och spread ligger i samma logiska dimensionsrymd som en grupp är ju respektive mer associerad till ett annat begrepp i motsatsen. Samtliga tror jag dock rör vid en gemensam dimension (kanske endast konvergens och divergens i om vi prioriterar den temporala dimensionen framåt i vad planen säger eller kreativt söker idéer). Men visst att concretness är bättre musik i processer med commotion. Ska du ut väcka upp staden för gå ut och försvara musiken vill du ha musik som uttrycker att det går att göra något bra för att förändra lite pådrivande i stämning och gärna med punkter i tid och rum som når fram till ett mål i lyriken. Du vill inte ha folk sittande tysta i mörka rum fördjupade i någon ovanlig form av jazz. Det ligger därför ingen moralisk skillnad där den ena formen av musik är mer våldsam utifrån dessa dimensioner utan ökad concretness kan på samma sätt passa bättre mentalt i varje praktisk eller teoretisk situation där vi löser ett problem i steg för steg konceptet i geo- och tidsdimensioner (eller användande samma representation precis vad som helst).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar