Stor Våg - Liten Båt

2013-01-16

Någon mer än jag som känner hunger efter storslagna ödestunga vågor som symboliskt värdeuttryck oavsett vad man nu personligen tänker på? Kanske mindre något konkret och mer något intensivt man borde göra med positiv (eller kanske negativ valence association relativt sig själv?). Själv börjar jag känna mig lätt big wave sugen igen.


Foto: Mike Baird (Licens: Creative commons by 2.0)


I den konkreta havsnära verkligheten avstår jag dock hellre från stora vågor. Och liksom de flesta svenskar åtminstone räknat i verkliga sjöturer föredrar jag båtar (eller är dom stora röda färjorna skepp?) så stora att man inte ens märker av havet.


Underligt nog efter att ungdomens romantiska övermotivation relativt kvalitetstänk är borta och nu också efter snart två år som helnykterist kan jag inte komma att tänka på någon poäng att åka på Finlandsfärjor. Men med undantag medbjuden av en släkting på något liknande var det knappast vad jag hellre gjorde på många år som vuxen. Så jag får nog ändra mig och säga att faktiskt skulle jag antagligen hellre ta upplevelsen av den lilla båten och den stora vågen (den löper ju knappast risk för att gå under: bara lite vågigt) hellre än spriten, hasardspelens och dom åldrade frånskildas desperata jakt efter några timmar i bästa fall amoralisk dekadens.


Däremot vill jag inte påstå - och kanske bli lynchad av halva Sverige inte lika moraliskt lysande och finkänslig kring kvalitet som jag - utan jag tycker det är bra att folk som gillar det där åker iväg på en stor båt och super där istället för här.


Stora konceptuella vågor från historien:


Red-hot Fashion-wave:

The Globe and Mail (Kanada): Stockholm mest kreativt (2012-02-02)


Cute-wave:

Gulliga vapen för en snällare värld (2009-12-10)



(Jag vill inte att läsarna ska tolka ovan som skryt i principlöshet och kulturell-öppenhet. Se det istället som att en bland ni läsare alltid efterfrågad mansförebild oavsett om det i sig är bra eller dåligt lättare utan överdrivet behov av principlöshet eller hög moraliskt styrka lättare kan uttrycka mig bredare utan att det kommer med just någon risk kring nersida: det finns beundrande läsare att ta av.).


Horse-wave:

Beridna mongoliska krigare ger kraftfull inspiration (2010-01-26)


Åsk-våg:

Virtuellt regn med åska (2010-01-30)


Havs-våg:

Laird Hamilton surfar dom stora vågorna (2009-08-11)


Nästa stora våg kan bli en kvinna till häst, med en röd gullig uniform, med kraftfull åska och ett stormigt hav i bakgrunden, ridande krigiskt mot en stor mur. Det är skrivet i historiens vågor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar