Prylar mot smärta

2007-09-26
Smärta är obehagligt. Smärtlindring finns det många möjligheter till. Vid sidan om träning och tabletter finns det prylar mot smärta.

Jag fick första gången värk i ryggen i tonnåren när jag lyfte en TV. Den smärtan på högra sidan av ryggslutet kom sedan tillbaka regelbundet ca en gång per år till var tredje år. Ofta med smärta neråt högerben d.v.s. troligen lumbago.

Träning är bäst mot ryggvärk
När jag systematiskt började träna upp min kropp och bl.a. ryggen blev problemet försumbara jämfört med tidigare redan det året. Fortfarande kan jag av och till efter ansträngning av ryggen känna lite svagt från samma plats i ryggen. Genom att träna ryggen den dagen får jag inga problem alls med ryggvärk.

SBU som utreder sjukdomar och behandling kom fram till samma sak. Träning är bäst mot ryggsmärta liksom nacksmärta. De menar rent av att det är bättre att äta smärtstillande och röra på sig än att inte äta smärtstillande och inte röra på sig.

Prylar mot smärta
För den med akut smärta eller kronisk smärta kan smärtlindring vara nödvändigt. Vid sidan om smärtstillande läkemedel finns faktiskt prylar mot smärta.

Nedan har vi smärtlindring med el. Prylen heter Cefar Primo Pro och sägs effekt behandla smärta t ex ryggvärk.

Mer om denna typ av smärtlindring finns att läsa hos Smärtfri.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar