Transformers och Apple iPod Touch blir årets julklapp

2007-11-30

Transformers och Apple iPod Touch tror leksaksjätten Toys R Us blir årets julklapp. Toys R Us är ju ett mycket framgångsrikt företag som finns i en mängd länder. Den statistik de har tillgång till i kombination med deras know how gör att jag fäster mycket stor tilltro till deras prediktion.

Information från Tous R Us gavs i iPod Touch set to be Christmas favourite i brittiska Telegraph.

iPod Touch blir Årets Julklapp
Jag tolkar det som att det är den brittiska delen av Tous R Us som gjort uppskattningen. Likväl tror jag särskilt Apple iPod Touch har goda förutsättningar att bli årets julklapp även i Sverige.

Kring Transformers vågar jag mig inte på att säga något. Fram till för en timme sedan kände jag inte ens till att det fanns något som kallas för Transformers :-)

Vad är Transformers?
Dessbättre finns Wikipedia som ju är fylld på information om det mesta. Transformers är en serie leksaker, en tecknad serie och allt annat som normalt finns i franchise satsningarna riktade mot barn.

Dessa Transformers är riktigt udda. Det här är en form av robot (eller möjligen en mekanisk livsform) som kan förändra sig till fordon, djur eller verktyg m.m. I fotot nedan illustreras konceptet:


Foto: Dizid

Något jag kan fattat fel är dock att dessa robotar kommer från en civilisation utanför jorden. Givet det kan det tyckas underligt att de kan omvandla sig till på jorden vanliga fordon. Fast Transformers verkar ju väldigt tekniskt avancerade så något form av expertsystem där de lärt sig att transformera sig till våra fordon verkar troligt.

Vad är Apple iPod Touch?
iPod touch is är en portable mediaspelare från Apple. Gränssnittet är skärm som man trycker på. Den blev offentlig den femte september i år 2007. iPod touch har 8 eller 16 GB flash minne (att jämföra med min Commodore 64 som hade 56 kb). iPod Touch har Wi-Fi och Apples webbläsare Safari kommer med.


Foto: Aido2002. Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0

Den har trådlös access till iTunes Store där musik m.m. enkelt kan köpas och laddas ner. Dessutom kan den detektera de tio senaste låtarna som spelats på ett Starbucks café om ett sådant finns inom räckhåll.

Bloggat julen 2008 om iPod hittar du här: Julklapp till din iPod? Tips på Tillbehör. Där finns länkar till fler iPod-tillbehör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar