Träna hjärnan med kul filosofiska paradoxer

2008-10-25

Jag bloggade tidigare att jag tror populära julklappar allt mer kan bli sådant som hjälper till att hålla hjärnan i form därför att:

  • Effekten blir allt mer dokumenterad.
  • Kognitiva problem blir vanligare och troligen bland annat orsakat av miljögifter.

Något som är bra för hjärnan är att läsa en bok som utmanar dig, lär dig något och/eller får dig att tänka till. En sådan bok jag införskaffade var "What's Wrong with Eating People?: 33 More Perplexing Philosophy Puzzles" av Peter Cave:

Varje del går lättsamt igenom en filosofisk paradox eller annat filosofiskt problem. Något självklart rätt eller fel svar finns aldrig. Att boken är avdelad i 30 enskilda problem gör att du kan läsa en naturligt begränsad del av boken dagligen.

Hur du får allt du vill
Problem nummer 20 är "How to gain whatever you want". Där får du en lyxig resa om du betalar £10 medan allt annat är gratis. Det enda villkoret är att det nästa man säger är sant behåller man de £10 men du får resan helt gratis. Om det nästa man säger är falskt får du de £10 tillbaka och resan gratis.

Vad är då påståendet?

- Antingen ska jag lämna tillbaka de £10 eller så ska du betala mig £1 miljon.

Cave diskuterar varje sådant här problem på cirka 4 - 6 sidor lättsamt så boken går bra att läsa även för din som inte är van att tänka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar