Nintendo DS & Diary Girl <-> Mona Lisa Overdrive

2008-10-25

Jag gjorde en jämförelse tidigare där jag såg likheter mellan den pågående japanska trenden, Nintendo DS och Dr. Kawashima’s Brain Training och Gibsons litteratur. Jag skrev så här:

"Och Nintendo DS är japansk. Vidare gjorde jag en jämförelse med Gibsons litteratur:

    Plötsligt har Japan blivit helt rätt igen. Det är min generation som nu passerat 30 och vi växte upp med Gibson och hans japanska framtidsvisioner.

Dr. Kawashima’s", d.v.s. "personligheten" i programvaran som ger en tips, påminde mig om något i en av Gibsons böcker jag läste för många år sedan. Helt otroligt dök ett namn på boken upp i huvudet: Mona Lisa Overdrive. Och Wikipedia visade att det stämde...

    The second story focuses on a young Japanese girl, daughter of a Yakuza boss sent to London to keep her safe while her father engages in a gang war with other top Yakuza leaders. In London she is cared for by one of her father's retainers who is a member of the London Mob. She meets Molly Millions (who calls herself 'Sally Shears'), who takes the girl under her wing.

Den unga japanska flickan får med sig en liten "handdator" med en mycket avancerad och människolik personlighet. Hennes far - maffiabossen - hoppas att den ska hjälpa henne klara sig i London dit han skickar henne."

Från: Julklapp till mig & Den japanska trenden

Jag såg nu precis TV-reklam för något liknande just för Nintendo DS: Diary Girl från Konami. Här har vi något som verkar likna prylen från Mona Lisa Overdrive ännu mer... Bilden nedan från programvaran pekar på något viktigt nämligen Anime (アニメ). I den japanska trenden utnyttjas att vi reagerar på vissa tydliga ansiktsuttryck vilket gör att vi lättare uppfattar en personlighet hos föremålen:

Det här är alltså en programvara för Nintendo DS riktad mot flickor där de kan föra dagbok, göra personlighetstester, chatta via Nintendo Wi-fi m.m. Nedan ser vi ett horoskop från programvaran:

Populär julklapp?
Varför inte? Det är något socialt så ju fler som skaffar detta ju fler kommer önska det. Läs mer om spelet hos Konami som gjort det:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar