Träna din hjärna med Nintendo DS & Brain Age

2008-10-29

Du kan öka din hjärnas prestationsförmåga även utan "doping" men det kräver regelbunden träning och resultaten varierar. Lider du av en sjukdom är det inte säkert att effekten är märkbar. När jag först hörde om programvaran Brain Age tyckte jag därför det lät intressant särskilt som mitt arbetsminne knappast alltid är optimalt. Men att köpa ett Nintendo DS tillsammans med spelet var lite för dyrt för mig (n_n) Nyligen fick vi en Nintendo DS och Brain Age från Nintendo till Nyfiken vital för att testa och skriva om. Jag gör ett kortare julklappstips här på Pryltrend redan innan eftersom jag redan bloggat om Nintendo DS...

Eftersom motsatsen inte är ovanligt ska sägas att jag aldrig tar betalt för att skriva om något här eller på annan webbplats eller tidning. Redaktionellt oberoende är viktigt.

Brain Age till Nintendo DS
Nintendo DS är en liten "praktisk elektronisk anteckningsbok" och spelkonsol som man kan bära med sig och ha i fickan. Till Nintendo DS finns flera programvarar att köpa som hjälper dig träna upp minne, koncentrationsförmåga och intelligens:

  • Brain Age: Train Your Brain in Minutes a Day! / Dr. Kawashima's Brain Training: How Old Is Your Brain?
  • Brain Age2: More Training in Minutes a Day! for Nintendo DS
  • Brain Boost / The Professor's Brain Trainer
  • Brain Challenge
  • Big Brain Academy

Av dessa har jag testat "Dr. Kawashima's Brain Training: How Old Is Your Brain?" som jag blev riktigt imponerad av och fortfarandeanvänder dagligen.

Dr. Kawashima's Brain Training: How Old Is Your Brain?
I spelet får man tips och råd av Dr. Kawashima som lägger upp ett träningsprogram utifrån hur det går i övningarna:

Övningar som finns i spelet är väldigt varierade och går det riktigt bra på en övning kan man också få möjlighet att köra en svår version. Dessutom finns sudoku inbyggt...

Dr. Kawashima håller reda på alla dina resultat och kan låsa upp nya övningar. Du kan dessutom regelbundet testa vilken ålder din hjärna har och se i grafer hur du utvecklas! Det är uppmuntrande eftersom man ser att övningarna fungerar.

Något som fungerade väldigt bra för mig jämfört med t.ex. liknande saker på nätet var just att man kunde bära med sig Nintendo DS. Därmed var det lätt att ta till vana att träna direkt på morgonen, på kvällen innan jag somnade och varje gång jag väntade på något.

Hjärnan fick lägre ålder och högre intelligens
När jag hade fått ner min hjärnas ålder med regelbunden träning kunde jag dessutom märka positiv effekt på min arbetskapacitet och när det gäller att komma ihåg saker att köpa. Dessutom förbättrade jag min intelligens enligt ett intelligenstest utanför spelet baserat på Ravens matriser (Wikipedia). Det imponerande på mig!

Att köpa en Nintendo DS / Lite
Nintendo har alltid varit en av de större konsolerna men de senaste åren har de blivit mycket framgångsrika och är nu tydligt större än Sony och Microsoft. Det möjliggör ännu mer spännande produktutveckling och nya versioner av hård- och mjukvara, och tillbehör kommer ständigt. Det gäller även Nintendo DS där beroende på generation olika design finns liksom skillnad i hårdvara. Den senaste (som det här datumet ännu inte säljs i Europa) har t.ex. inbyggd digitalkamera.

Den senaste Nintendo DS som säljs i Sverige (det här datumet) är Nintendo DS Lite. Nintendo DS Lite ska fungera med samtliga av programvarorna som jag skrivit om. Det är också en lätt att använda både för yngre och äldre. Att lära sig använda ny utrustning är övning för hjärnan i sig. Nintendo DS Lite är inte regionsbunden och programvara du köper fungerar oavsett vilket land du köper den i.

Läs mer...
Tidigare bloggade jag om träning av hjärnan med sudoku:
Träna hjärnan med Sudoku
Sudoku finns förövrigt inbyggt i Brain training komplett med regler, tips på hur man gör m.m.

Nedan hittar du mina tankar om den japanska trenden och hur Nintendo DS passar in i den:
Nintendo DS & Diary Girl <-> Mona Lisa Overdrive

På Nyfiken vital publicerade vi en mycket påkostad och lång artikel om träning av arbetsminne och hur det kan påverka intelligensen:
Öka din intelligens med träning av arbetsminne
Det är faktiskt den första artikeln i en lång artikelserie som blir en av de dyraste och mest påkostade som vi publicerat (^_^)

Huvudsida för hela området träna hjärnan finns nedan. Där finns mer bl.a. om möjligheterna att använda Nintendo för träning av hjärnan och du kan hitta fler inlägg.

Träning av hjärna

Lycka till med att träna hjärnan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar