Nokia Build - Designa din Nokia 7310

2008-11-24

Nokia Build är en ny tjänst från Nokia som jag ännu bara lyckats hitta i Frankrike. Tipset om att den fanns fick jag från Mobifrance. Nokia Build ger kunden möjlighet att skapa en unik design till Nokia 7310. Nedan ser vi hur gränssnittet ser ut som man arbetar...

Gränssnitet hade en del kul poänger. Sprayer man mycket färg rinner det t.ex. neråt. Givetvis är det möjligt att göra något mycket snyggare än vad jag presterade på ett par minuter och andra vägar att gå än att använda gränssnittet finns. Ett av flera snyggare exempel som finns på webbsajten har vi nedan...

Notera i skärmdumpen att designen beskrivs på engelska trots att hela sajten i övrigt är på franska. Det menar jag pekar på att det här inte är något som är specifikt gjort av Nokia France utan ett gemensamt koncept som testkörs i Frankrike. Vidare skulle det förvåna mig om ett så trendkänsligt företag som Nokia låter enskilda regioner experimentera med sådant här.

Egen design blir allt vanligare
Det här är inte alls det första exemplet på att man erbjuder möjlighet till att göra egen design utan särskilt ökat pris. Orsaken bör vara någon fabriksteknik kombinerat verksamhetsstyrning som gör att sådant här inte längre innebär tydliga merkostnader i tillverkningen.

Ett exempel på nya bärbara prylar som denna möjlighet ges till är de senaste versionerna av The Flip. Där finns både ett riktigt stort urval av skins att välja mellan och möjlighet att skapa sin egen design.

Flip MinoHD i "panda-design".

Förövrigt kan jag berätta att pandan som vi ser ovan på senaste The Flip troligen är Tarepanda. 100% säker är jag emellertid inte...

Mer om Nokia Build
Besök Nokia Build: www.nokia.fr/nokia-build
Mer om hemelektronik på Pryltrend.com: Hemelektronik

En teori om bärbära prylar jag framfört flera gånger är att vad de berättar om dig är väldigt viktigt. iPod var ett bra exempel på det och man såg att design hade större betydelse än prestanda. Möjligheter att uttrycka vem man är med egen design är därför helt rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar