Konsolkriget: Xbox 360 hemliga strategi & Symbolerna som gav namnet

2008-12-25

Jag köpte av en slump Da vinci koden på Myrornas. Att det var skräp var naturligtvis ingen överraskning men eftersom romanen fått en sådan påverkan och blev trendskapande var det viktigt att ha läst den. Fast någon stor förlust var det ju inte då den bara kostade 10 kr och gick att läsa ut på en 1/2 dag.

Den "metodik" som författarna utnyttjat för att få en mycket underlig och nästan helt säkert felaktig slutsats att verka trolig (för en del) är inte på något sätt ny. Jag blev hur som helst inspirerad att göra exakt samma sak kring hur Microsoft skapade namnet Xbox 360. Det går inte utesluta att jag har fel men det är viktigt att du förstår att det heller inte finns något som visar det. Inte heller har jag något skäl att tro att detta skulle vara riktigt. Istället letade jag runt efter diverse symboler m.m. som för den som inte är uppmärksam får saker och ting att verka som de passar in. Bloggpostningen ska uteslutande ses som ett skämt.

Hur fick Xbox 360 sitt namn?

Titta på den här bilden av de symboler Playstation använt på sina spelkontroller sedan Playstation 1:

Hur kan det här ha en koppling till Xbox 360? Vi kommer se att kopplingen är tydlig och när vi klarar att se kopplingar visar sig ett dolt budskap. Detta budskap visar Microsoft hela strategi för konsolmarknaden...

Att demonstrera detta kräver flera steg och sådana steg har i sin rubrik markerats med arabiska siffror d.v.s. 1, 2, 3 o.s.v. Dessa stycken handlar om uttolkningen. Av och till kan vi göra en slutsats som avslöjar något av Microsoft strategi. Dessa har i sin rubrik numrerats enligt romerska siffror d.v.s. I, II, III, IV o.s.v.

1. Vad betyder ◊?

Drar vi ett streck mellan de fyra symbolerna får vi ◊. Denna symbol används inom modallogik och modallogik handlar om möjlighet, omöjlighet, nödvändighet och kontingens. Kontigens är inte ett vanligt begrepp och bör klaras eftersom det är viktigt i vår tolkning av Microsoft:

En kontingent händelse
En händelse som redan har inträffat men som inte behövde ha inträffat.

Ett kontingent påstående
Ett påstående som inte behövera vara sant men som heller inte behöver vara falskt.

I modallogik används ◊ för att uttrycka möjlighet. ◊ P säger att det är möjligt att P är sann men inte nödvändigtvis.

◊ används också för att beteckna kombinatoriska principer.

Vi kan nu dra vår första slutsats om betydelsen bakom Xbox 360:

I. ◊: Möjlighet och strategi

Xbox 360 är en satsning som kan lyckas. Det är målsättningen men det är ett nytt område för Microsoft och det är därför ett venture. Det är möjligt att de kommer lyckas men det är inte säkert.

För att lyckas tror Microsoft att de behöver förstå och tillämpa flera principer. Dessa principer byggs kombinatoriskt upp av de symboler som tillsammans skapar ◊ d.v.s. △, ▽, X, □ och ○. ◊ ska tolkas av symbolerna ▽, X, □ och ○ tillsammans.

2. Så här får vi en karta till hur vi ska hitta fram

För att tolka ut de enskilda symbolerna △, ▽, X, □ och ○ behöver vi en karta. Men vi har faktiskt redan fått denna! Kärnan i Microsoft är datavetenskapen och där har ◊ en annan betydelse. Unikt för datavetenskapn kan ◊ så vitt jag vet endast syfta på en specifik problemställning avseende organisering av objektorienterade eller objektbaserade system. För objektorienterade system handlar det om när multipla arv finns och för objektbaserade system när ett objekt innehåller andra objekt som "kolliderar". Låt oss betrakta det för objektorienterad programmering där det är enklare att förklara det kort:

  • Klasserna B och C ärver från A.
  • D ärver från både B och C.

På grund av formen kallas det ofta för diamant-problemet:

Problemet (utan att gå in på vad problemet är) uppstår när D anropar en funktion den ärvt från A via både B och C. Hur man "löser" problemet varierar mellan olika programmeringsspråk.

Vi inser att detta måste vara rätt eftersom Microsoft mycket tidigt satsade både på objektorienterad och objektbaserad programmering. Området har alltid varit enormt viktigt för dem. Alla miljöer för programmering har alltid varit antingen objektbaserade, objektorienterade eller båda. Givetvis ville Microsoft få in denna för dom grundläggande filosofiska idéen i det hemliga budskapet! Så helt säkert är vi fortfarande på rätt väg. Vi ser det också genom att formen liknar en diamant och problemet kallas för diamant-problemet. Helt klart ville Microsoft att Xbox skulle bli "diamanten" bland spelkonsoler.

3. Vi kan nu börja läsa kartan

Vi såg i 1. att klassen som allt ärver från △. Det var med △ Microsoft började och det är därför nödvändigt att vi förstår vad △ är först och främst. Klarar vi inte det kan vi inte tolka ut något annat än eftersom allt annat ärver från △.

Vad betyder då △ som symbol? △ indikerar förändring: det är "derivata-operatorn". Tolkningen bekräftas direkt av hur knappen fungerar i Playstation-spel där den typiskt används just när spelaren vill göra en förändring av något han valt på skärmen. Vi måste därför vara på rätt väg. Vi har nu fått får första byggsten på väg till det hemliga budskapet:

II. △ är förändringen Microsoft måste möta

Microsoft såg en ny och viktig trend på konsumentmarknaden. Top-boxar till TV var på väg att bli hemmets nöjescentrum där de knöt samman TV, stereo, film o.s.v. PC med Microsoft var inte redo att ta den rollen helt enkelt därför att avståndet kunskapsmässigt hos konsumenterna var för långt. Dessutom är vi ju här vana vid att allt kommer klart i form av boxar (TV, stereo, video, TiVi o.s.v.) Out-of-box-lösningar där man inte behöver installera en massa krävdes för att folk skulle bry sig i att gå vidare med sin TV, stereo o.s.v.

Förändringen är självklart enormt viktig genom att den inkluderar flera av världens största (eller vad man då kunde så var rimligt blivande största) branscher: dataspel, film, musik, nedladdning från nätet och home-shopping. Microsoft behövde en egen lösning här och det var därför tvugna att bygga något nytt. Att det blev en spelkonsol var logiskt eftersom dataspel redan var en stor marknad och Microsoft hade stor erfarenhet här genom att PC med Microsoft Windows är världens i särklass största plattform för dataspel. Den nya spelkonsolen skulle bli det som stärkte Microsoft inför framtiden. Den var både möjlighet och förändring.

4. Vad bildar de tre undre tecknen tillsammans?

Vi har redan sett att △ är ett särskilt tecken: En större förändring som tvingar Microsoft till förändring. Drar vi nu streck mellan de tre övriga tecknen får vi △ vänd åt rakt motsatt håll: ▽. Den symmetri där tecknen speglar varandra bekräftar att vi har rätt! Detta bekräftas också av att △ och ▽ vardera har tre hörn och att antalet symboler som bildar ▽ är just tre.

Vi har redan visat △ ska tolkas som en operator och därför inser att det även gäller ▽. Men vad är nu ▽ för operator?

▽ ger den gradient som i ett vektor-fält pekar ut riktningen till den punkt där den snabbaste förändringar sker.

Aha nu ser vi att vi är på rätt väg genom att det handlar om vektor-fält. Inom dataspel har vi ju vektorgrafik! Vi kan nu dra slutsats III:

III. X, □ och ○ tillsammans ska ge den största förändringen

△ är den förändring Microsoft ser sker på marknaden. Det är denna man vill möta så att man inte kommer efter. X, □ och ○ är vad som tillsammans ska klara detta. De tillsammans ska vara den produkt på segmentet som växer snabbast. Det är givetvis en nödvändig ambition genom att spelkonsol-marknaden var helt ny för Microsoft. Snabb tillväxt var därför kritiskt.

5. Vad är X och □?

Från det tidigare inser vi att X är det första teckent i ▽. Det är X som ärver från allt annat. Dessutom pekar ju ▽ direkt på X!.

X, □ och ○ är den produkt från Microsoft som ska göra det möjligt för Microsoft att gå in och styra och fånga upp förändringen △ så att den gynnar just Microsoft. Vi kan nu bekräfta att vi är på rätt väg genom att produkt också är resultatet av en multiplikation och det första tecknet är ett X. Genom att vi i varje steg kunnat verifiera att vi dragit rätt slutsatser kan vi nu gå vidare och tolka ut X, □ och ○...

X □ ○
[X kvarstår som X därför att det är den första operatorn och indikerar att det är produkten som är viktig]
X □ ○ ->
[Alla tidigare tecken har varit en operator så det gäller också □. Operatorn □ kallas på engelska för box (jfr Conway's funktion och D'Alembert operator) och engelska är Microsofts officiella språk. Vi kan därför skriva □ som box}
X Box ○

6. Vad betyder ○?

Alla andra tecken har varit operatorer så det bör även gälla ○. Här används ○ för att beteckna en funktion som är sammansatt av två funktioner. Eftersom det handlar om två produkter kan det antingen vara en eller båda av följande två fall:

X ○ □
Eller
△ ○ ▽

Tänk nu på allt tidigare har varit uppbyggt av två komponenter. ◊ av △ och ▽, X av två streck som korsar varandra, Xbox av X och box, Playstation 1 av Playstation och 1 o.s.v. Både X ○ □ och △ ○ ▽ måste därför vara aktuella.

IV: X ○ □ ger oss Xbox

X Box kan vi givetvis skriva som Xbox. X ○ □ bekräftar detta genom att det är det samma som X ○ □ d.v.s. X ○ box vilket vi ju kan förenkla till just Xbox!

7. Vad betyder △ ○ ▽?

Först och främst pekar △ ○ ▽ på att vi hade rätt i vårt första antagande d.v.s. att det var rätt att se de fyra tecknen i steg 1 som ◊. △ ○ ▽ blir ju just ◊ när de sätts samman!

Tänk nu också att vi i vårt första steg började med ◊. Nu har vi i det sista steget kommit till △ ○ ▽ som bildar just ◊. Vi har vandrat runt ett helt varv. Ett varv är 360 grader. Att vi har rätt i detta bekräftas:

  • Av att sista tecknet är just en cirkel och en cirkel är 360 grader.
  • Av att ○ också är symbolen just för grader.

V. ○ är 360

Eftersom ○ betecknar just grader behöver vi inte skriva ○ i dess första betydelse som 360 utan kan förenkla det till 360. 360 står ju här både för 360 och .

Sammanfattning: Hela namnet

▽ är den hemliga symbolen för Microsoft spelkonsol. De tre symbolerna X □ ○ som bildar ▽ har vi tolkat ut enligt:

X □ ○ ->
X box ○ ->
Xbox ○ ->
Xbox 360

QED

Sammanfattning B: Hela betydelsen

Microsoft ser en förändring i konsumentmarknaden. Spelkonsoler är inte längre bara spelkonsoler. Istället är de genom något befintligt i hemmet som har potentialen för att klara det på väg att nöjescentral för hemmet:

  • Dataspel.
  • Nedladdning av film.
  • Styrning av stereo (betänk här hemmabio-konceptet som också kommer allt mer).

Microsoft ser att Nintendo är speciellt och är mer design & koncept. Istället blev Playstation den konkurrent de satsade på att slå ut. Därför utgick de från de symboler som fanns på kontrollen till Playstation. De var emellertid då inte säkra på att de skulle klara det men såg en fantastisk möjlighet. Microsoft har också bekräftat i pressmeddelanden att den konkurrent de har är Playstation.

Produkten de skapade för detta blev X □ ○ d.v.s. Xbox 360. Xbox 360 är ▽ och den hemliga målsättningen med den är därför att införa den punkt där den snabbaste förändringen av segmentet sker. Vi får därför nu ut den hemliga filosofin och affärsplanen bakom Xbox 360. Det som ska hjälpa dem slå ut Playstation:

Xbox 360 ska vara den spelkonsol som har den snabbaste utvecklingen av hårdvara, spel och nya koncept i spelen.

Varför gjorde de så här?

Anledningen torde vara den samma som varför katolikerna smygit ut hemliga budskap och ledtrådar i tavlor, statyer m.m. utspritt över världen. Folk som bär på hemligheten vill berätta men utan att råka ulla ut. Kanske är nyckelpersoner också oroliga för att hemligheten ska dö om en olycka händer? Eller kanske döljer sig en ännu större hemlighet under budskapet? Jag lutar åt det sista och det är kanske något jag kommer följa upp i framtiden...

Läs mer

Relaterat värt att läsa på Pryltrend.com. På huvudsidan om spelkonsoler och dataspel hittar du det mesta värt att läsa som publicerats:

7 kommentarer:

Anonym sa...

lol en del som läser det där kommer bli övertygade
folk tror på allt
du får ha röd färg på raden om skämt

Anonym sa...

Du har för höga tankar om internet. En så här lång bloggpostning kanske 4 - 5 personer bästa fall totalt kommer läsa nu under slutet av december + hela 2009.

Väldigt vanligt är att folk läser en rubrik + tittar på en bild och drar någon slutsats om att allt handlar om just vad som nu engagerar dem, och sedan skriver en lång ilsken kommentar.

Jag vet egetnligen inte varför jag skrev den här bloggpostning. Fast jag tyckte själv att den var kul.

Och jag tror verkligen det skulle vara bra för samhället om jag gjorde en mer tillgänglig version av skämtet. Folk går så ofta på den där strategin och den är så lätt att tillämpa. För sådant där som Da Vinci koden gör det ju fullständigt det samma och katolikerna är ju själva 100% fria fantasier så det kan de ju ta. Men det är värre när det utnyttjas inom politik och det börjar bli vanligt. Tog lång tid innan PR-byråerna lärde sig den där tekniken.

Anonym sa...

Fick mig att tänka på Grundläggande algebra för 15 år sedan
Då höll man på med den där boll-operatorn. F boll G. Ho.

Anonym sa...

Hehe, löjligt intressant och målande beskrivning :)

Anonym sa...

Michal Zalewski som annars bl.a. håller på med IT-säkerhet gjorda en liknande sak i form av ett program:
lcamtuf.coredump.cx/evilfinder/

Det räknar fram hur ondskefull du är utifrån ditt namn.
Varje steg motiveras.

Jag såg det någon vecka efter jag skrev det här och blev enormt imponerad. Kan inte se att jag själv skulle klara att göra det.

Unknown sa...

men skit hög tror du det för jävla snopp jävel nej det är så klart inte för det va fan vet du om sånt själv vet jag väldigt mycket om spelkonsoller och jag chippar dom och så vidare men är du helt jävla dum i huvud vart fan hittade du den där och kopierade den hit enligt microsoft säger dom att dom har kallat det för man ska kunna spela om runt om i hela världen online som jorden går runt som är 360 grader så men dom tåg bort gradern och dom visste fan heller nån jaävla idiot som du kunkde fan hitta på det här skiten

Swedish Research sa...

Jag har ingen aning om vad den korrekta förklaringen är till symbolen. Mitt resonemang är som sagt ett skämt. För en djupare diskussion om detta se:
http://www.seotaktik.com/2009/07/vi-har-latt-for-att-se-samband-som-inte.html

Oavsett det här tror jag förövrigt att förklaringar till symboler till produktpaketeringar och koncept ofta är efterhandskonstruktioner. Det handlar ju trots allt om att symbolen ska kännas rätt och "fungera". När man nått ditt blir det istället viktigt att förstärka den effekten och rätt "förklaring" kan då vara viktig.

Skicka en kommentar