WALL-E plug & play TV-spel

2008-12-23

Det här plugn & play TV-spelet köpte jag idag på BR-leksaker. Det kostade tillsammans med 4 LR6 batterier 284,40 kr. Tillverkaren är Jakkspacific som gjort sig kända de senaste åren för att komma med en mängd liknande saker:

En tydligare bild på hur WALL-E TV-spelet ser ut har vi i pressbilden nedan:

Konceptet är att du kopplar TV-spelet direkt in i datorn. TV-spelet har ett eller oftast flera spel inbyggda som följer något tema. Ingen separat spelkontroll krävs utan man utnyttjar själva TV-spelet för detta också. Därmed får man allt man behöver förutom TV med på köpet.

Jag har inte haft privilegiet att ha tillgång till en sådan här från Jakkspacific tidigare. Nu har jag iochförsig inte någon TV så jag har ingenting att koppla in den till än men jag hoppas på att få tag i en filmprojektor motsvarande:

Precis som jag skrev kan man på så sätt spela TV-spel utan att tvingas betala TV-licens. Det känns för mig orimligt att betala en så pass hög summa för något som håller så pass låg kvalitet som TV1 och TV2, och som jag aldrig kommer titta på. Dessutom får man då leva med att kanske finansierar något som fördummar dom som faktiskt tittar på det. Slutligen att frivilligt bidra med pengar till en statskontrollerad television styrd av politiker är ingenting jag kan eftersom jag faktiskt tror på och kämpar för demokrati i hela världen.

Att dissekera Wall-E

Jag har inte prövat mitt Wall-E TV-spel än och jag får vänta tills jag besöker någon med TV. Den huvudsakligen anledning till att jag köpte den för att vara ärlig är heller inte att jag tror att spelen ger mig något. Målgruppen är snarast gissar jag barn mellan 6 - 9 år. Istället är jag nyfiken på vad Jakkspacific bygger sina plugn & play TV-spel på för hårdvara så jag räknar med att ta isär den under julledigheten och se om jag kan lista ut det.

En teori är att de har någon mini-arkitektur byggd kring någon serie av RISC-processorer. På sådana kan de lätt emulera t.ex. Nintendo NES för de TV-spel de gjort som fanns till den liksom Atari 2006 som de gjort liknande saker till. Kostnaden per prestanda enhet är idag så lågt så de här äldre spelkonsolerna är inga problem alls att emulera utan höga kostnader. Ett exempel på det är ju förövrigt denna jag bloggade om:

Läs mer

De här plug & play TV-spelen tillverkas av Jakkspacific på deras avdelning på Jakkstvgames. Nya varianter dyker upp ganska regelbundet anpassade i utseende och spel efter historiska spel som bl.a. Pac-man, en ny film eller dyligt. Långt ifrån alla som säljs finns det information om på deras hemsidor men konceptet framgår väldigt bra där:

En del av deras plugn & play TV-spel har jag bloggat om tidigare och senast:

Tidigare bloggat kring WALL-E:

Mer om TV-spel, spelkonsoler och dataspel:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar