Du kanske började spela World of Warcraft för väldigt många år sedan. Den har ett rykte och en tradition och därför vill du inte kasta bort den. Samtidigt kanske du inte lade riktigt den tiden på att välja ut ett bra namn när den skapades som du hade gjort om du visste att du skulle använda den under många år. Inte heller kanske du hade riktigt samma smak då. Den nya funktionen kallas Character Re-Customization och kostar $15 US i avgift. Den gör det möjligt att ändra kön, ansikte, hud, hår och namn. Däremot går inte ras eller klass att ändra. Håret går förövrigt redan att ändra i World of Warcraft genom att gå till frisören.
Vet du inte vad World of Warcraft är kan den officiella trailern till utbyggnaden kanske visa något av det:
Styrkan hos World of Warcraft
Här ser vi också styrkan av att ha ett samhälle av spelare runt ett koncept. Det var precis vad jag sa när EA köpt Westwood. Där fick man köpet ett av två spelsamhällen som fanns runt strategispel men betalade bara för vad spelen drog in i försäljning. För EA tog det många år innan de insåg vad det här och de var ett tag väldigt inne på att köpa
betrodda speltitlar, spelföretag, filmrättigheter m.m. och trycka ut ganska dåliga spel med reklam. Nu har de lyckas många andra börjat jobba åt det här hållet och man kan se att försökt få liv i den gamla Red Alert serien igen med Red Alert III. Det kan nog lyckas men kostar desto mer nu i investeringar och vad de kan tänkas uppnå hade man kunnat haft för många år sedan och istället mycket mer än.
Här ser vi istället hur Blizzard nu kan ta $15 för att du ska få möjlighet att göra några små ändringar i den LDAP-katalog där användarna är lagrade. D.v.s. för Blizzard handlar det inte längre bara om att sälja spelet och påbyggnader. De ger dig möjlighet att göra förändringar för pengar som egentligen inte kostar dem något. Med ett samhälle så abnormt stort som de har (11 - 12 miljoner betalande spelare) kommer det givetvis bli många som utnyttjar det här årligen även om väldigt få av spelare någonsin utnyttjar det. Säg t.ex. att 1% av totala antalet spelare nu utnyttjar detta en gång. I så fall blir det cirka $165 miljoner US i intäkt eller mer än en 1/2 miljard svenska kronor...
Relaterat om World of Warcraft, spelkonsoler och dataspel på Pryltrend.com:
Ny energidryck - Mana Energy Potion enligt World of Warcraft
Spelkonsoler och dataspel
Du kan även hitta mycket om Warcraft, World of Warcraft och Blizzard i den specialiserade Wikipedia som finns:
World of Warcraft (wikia.com)
Själv har jag aldrig spelat just World of Warcraft. Däremot spelade jag Warcraft och Warcraft II. Warcraft tyckte jag var ok strategispel även om Red Alert var bättre. Warcraft II hade problemet att det var lite väl mycket springa runt med en figur för få goda möjligheter till segrar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar