Schackspel i Lego med riddare, slott, vikingar m.m.

2008-12-21

Gillar du både att bygga i Lego och spela schack? Du är troligen inte ensam med ditt problem. [Red. Kalla det inte "ditt problem" utan "din hobby".] Att många andra drabbade finns går att se genom att det lönar sig att utveckla flera olika schackspel i Lego [Red. Ändra "drabbade" till "intresserade" före publicering]. Här har vi ett första med riddare, slott m.m. inspirerat av medeltiden:

Schackspel: Lego


När jag sökningen visade mig att fler schackspel från LEGO fanns blev jag faktiskt en lite förvånad. Här har vi nu ett med vikingar:

Schackspel: Vikingar i LEGO


Kommer ni ihåg robotarna som gick att bygga i LEGO jag bloggade om? Om inte har vi dom här: Designa och Bygg riktiga Robotar med Lego. Hos LEGO kan man läsa om en far som byggt en schackklocka till sin son med byggsatsen:

Schackklocka: LEGO


Vill du spela schack på din dator finns ett schackspel från LEGO för det också. Du kan välja mellan tema med vilda västern eller pirater. Eller kombinera båda. Soldater, pirater, indianer och cowboys är animerade.

Dataspel: Schack / LEGO


Ett till schackspel med riddare har vi nedan. Här får jag ta och påpeka att de två sidorna inte ser balanserade ut. Åtminstone om det är europeiska armborst blå har (tillskillnad från huvudsakligen vissa sämre som förekom i Kina) har jag svårt att se att röd med sina hilebarder kommer ha någon chans till seger alls:

Schackspel: Riddare i LEGO


Hilebard är förövrigt ett vapen jag själv långt ifrån i första hand skulle välja att ha på ett slagfält oavsett om fienden har armborst eller inte. Står man vakt inomhus vid en korridor eller dyligt där man har till uppgift att hålla ilskna folkmassor borta kan det kanske vara något. På ett slagfält kommer det nog alltid vara bättre att välja ett spjut om man alls behöver den här typen av vapen. Men att ställa upp mot en disciplinerad fiende beväpnad med armborst och själv ha hilebard är ingenting annat än meningslösa förluster.

Läs mer om Schack och LEGO

Tidigare bloggat om LEGO på Pryltrend.com:

Mer om schack:

Här hittar du LEGO-prylarna på lego.com:

2 kommentarer:

Anonym sa...

He. Bygger man en schackklocka i LEGO som vuxen är det en störning!

Anonym sa...

Kan nog vara så ibland (^_^)

Skicka en kommentar