Vectrex: Extremistisk spelkonsol från en underlig tid (1982)

2008-12-05

Innan 1984 var USA ledande på spelkonsoler men orosmolnen hopade sig. Antalet leverantörer växte snabbt, många (de flesta) spel var slarvigt och dåligt gjorda och ledande Atari tappade medarbetare som istället startade upp kompetenta konkurrenter med initierad kunskap. Slutligen bröt ovädret ut och 1984 krashade krashade hela branschen. Åren innan var en tid med rovriddare men också hjältar och visionärer. Det var en tid med väldigt många underliga spelkonsoler den mest fanatiskt udda var Vectrex. Vectrex hade vektorgrafik, ljuspenna, 3D-system och nya spel kommer än idag trots att den bara tillverkades två år.. Jag hade privilegiet att spela den ganska mycket som barn och här drar jag mig därför den till minnes liksom jag ska göra framöver med fler bortglömda spelkonsoler.

Vad hände egentligen runt 1980?
Det dök upp mängder med spelkonsoler mot slutet av 1970-talet och början av 1980-talet. Barn och ungdomar saknade spelkonsol hemma samtidigt som många riktigt bra arkadspel kom: Pac-Man, Space invaders m.fl. Det var kul att spela och de ville göra det hemma. Investerarna och befintliga företag i elektronikbranschen kände att det här var framtiden och runt 1980 satsade man. Nya aktörer dök upp både bland gamla elektronik- och TV-tillverkare liksom mängder av venture inom dataspel.

Den första spelkonsolen för hemmabruk var den delvis (huvudsakligen) analoga Magnavox Odyssey som kom 1972 men floppade. 1975 kom Atari istället med sin första spelkonsol Pong som sålde riktigt bra. Därefter exploderade marknaden:

Spelkonsol År Färger Kuriosa
Coleco Telstar 1976 Nej Den första (1976) kunde spela tre Pong-varianter: hockey, handboll & tennis. Av totalt 10 st Telstar byggde alla förutom den sista på ett fåtal spel som var inbyggda och nästan alltid någon Pong-variant.
Fairchild Channel F 1976 Åtta Dess CPU designades av Robert Noyce som senare grundade Intel.
Atari 2600 1977 104 (PAL) / 128 (NTSC) CPU var en enklare version av MOS Technology 6502.
Magnavox Odyssey² 1978 16 Hade tangentbord
Mattel Intellivision 1980 16 Första spelkonsol med 16-bitar (jfr Nintendo NES som kom 1983 och var 8-bitar).
Atari 5200 1982 256 Floppade medan Atari satsade massor marknadsföring på Atari 2600.
Milton Bradley Vectrex 1982 Diskuteras senare Vektorgrafik, 3D och ljuspenna
Emerson Arcadia 2001 1982 8 Spelkontroller fastbyggda på spelkonsolen.
ColecoVision 1982 16 Kanske den mest kända från den här generationen.
Sega SG-1000 1983 16 En uppdatering var SG-1000 II som hade nästan samma hårdvara men där tangentbord och printer gick att koppla in.

De flesta av de här för att inte tala om övriga spelkonsoler från den här tiden är nu nästan bortglömda. Bara från den utvalda kuriosa-raden ovan ser vi att mycket underligheter fanns och varken leverantörer eller konsumenter hade någon erfarenhet alls av området. Ingen visste hur utvecklingen egentligen skulle gå och det var så mycket som var nytt i leverantörskedjan från diod till CRM.

Vectrex

Vectrex hade vektorgrafik
Även bland alla andra underliga spelkonsoler märkte Vectrex ut sig. Den utvecklades av General Consumer Electric (GCE) men köptes av Milton Bradley Company. Vetrex hade en inbyggd monitor som var 9 x 11" som körde vektorgrafik. Eftersom det hela var baserat runt vektorgrafik gick det inte att koppla den till en TV. Gick monitorn sönder var det ganska kört eftersom sådana prylar var dyra på den tiden. Alla andra spelkonsoler (liksom det mesta nu) är precis som TV-apparater byggda på pixlar. Pixlar är små punkter som kan ha (men inte behöver ha) olika färger och som tillsammans bygger upp en bild. Fördelen att istället köra vektorgrafik var att det gick att göra mer avancerade bilder utan att lika extremt mycket minne gick åt. Det är för att alla punkter inte behöver lagras utan man kan istället lagra var en vektor ("linje") börjar och slutar. D.v.s. bara start- och slutpunkt istället för alla punkter. Hela linjen med alla punkter ritas sedan upp i realtid.

Förutom Vectrex känner jag inte till några spelkonsoler för hemmabruk som använt vektorgrafik. Däremot var det ganska vanligt bland tidiga arkadspel (Asteroids, Space Wars och Tempest helt säkert). Har man inte sett de här spelen i verkligheten är det inte lätt att få deras riktiga känsla. De hade en fin unik spelkänsla som jag än idag minns som något i särklass trots att spelen var mycket enkla när det kom till grafik. På webben blir det ju fel genom att man måste omvandla till raster och det som var själva poängen med den här typen av vektorgrafik försvinner i omvandlingen.

Nedan ser vi en illustration gjord från Minestorm som var det spel som inbyggt (variant på Asteroids) men sedan kunde man givetvis spela andra spel i cartridge. Bilden är från en gammal annons och visar iochförsig bra vad spelet gick ut men som helt saknar just det unika:

Vectrex: Minestorm

Saker jag kommer ihåg från hur jag upplevde vektorgrafiken i spelen kanske säger er något?

  • Saker i spelen var uppbyggda av linjer och var väldigt tydliga geometriska figurer.
  • Saker i spelen hade tydliga kanter.
  • Även utan det 3D-system gav linjer som byggde geometriska figurer lätt en känsla av 3D. Särskilt gällde det rymdspel där verkligen fick en djupkänsla.
  • Själva monitorn oavsett vektorgrafiken var precis som gamla arkadspel byggd med "naturligt" djup d.v.s. det var avstånd in till skärmen.
  • Hade man spelat många timmar så och släckte ljuset fick man ännu bättre djupkänsla.

Vectrex hade 3D
Vektorgrafiken gav lite "naturliga" känsla av djup genom att mycket ritades upp med linjer och saknade färg i övrigt. Vectrex var emellertid först med att ha ett riktigt 3D-system och cirka sex år innan Sega kom med sin lösning som nummer två. Exakt hur 3D-tekniken fungerade tror jag att jag nu begriper efter att ha läst en massa om det men jag vågar mig inte på att försöka förklara det. Istället finns länkar sist i bloggpostningen. Det hela var hur som helst betydligt mer avancerat än vanliga 3D-glasögon. Rent praktisk ser det ut ungefär som en hjälm som man tar på sig.

I Sverige såldes emellertid aldrig Vectrex så vitt jag vet med 3D. Jag har heller aldrig spelat det med 3D-systemet. Ändå är mitt minne av Vectrex just djupet i rymdspelen och det var något jag saknade i Commodore 64 som ändå både när det kom till grafik, CPU, minne och ljud var ett brutalt mer avancerat system.

Exakt hur det fungerar vet jag inte men jag inkluderade en länk på slutet som försöker förklara det.

Ljuspenna var innovativt
Helt otroligt var 3D och vektorgrafik inte det enda innovativt unika med Vectrex. Dessutom kom den med en ljuspenna! Den här kunde man använda för att måla på skärmen och spela med. Du ritade helt enkelt med pennan och så dök det upp en linje bakom den på skärmen. Av vad jag kan läsa nu har Vectrex tydligen aldrig sålts med ljuspenna i Europa men jag vet då att jag har spelat med den (tyckte den var tråkig bl.a. fanns ett för en ung pojke utan musikintresse helt meningslöst notprogram). Varken jag eller någon jag kände ägde emellertid ett Vectrex men däremot gick de att hyra i bensinmacken som hade kanske 20 - 30 st. Vem vet var de hade köpt dem ifrån och de kanske köptes direkt från USA?

Eftersom det var så sällan man spelade och man ofta fått spara länge för att kunna hyra en Vectrex en helg blev det så att man satt många timmar och spelade i sträck för att få valuta för pengarna. Den lätta 3D-känslan gjorde efter säg fem - sex timmar att man var lätt illamående på och när man blundade kommer jag ihåg att man såg sådana här geometriska figurer åka runt. Jag vet inte hur gammal jag var den här tiden men kanske gick jag i årskurs 1 - 4?

Vectrex hade färg med hjälp av plastfilm
Det är en fråga som inte är helt lätt att svara ja eller nej på. Dels fanns en helt svart-vit Vectrex och den hade inga färger alls. Den vanliga Vextrex hade absolut inte färger på samma sätt som en TV eller normal monitor. Däremot kunde man uppleva att den hade färg. För att uppnå det kom spelen med en plastfilm man satte framför skärmen när man skulle spela respektive spel. Fast vektorgrafiken hade kännedom om det där och kompletterade och påverkade hur man upplevde färgerna.

På det hela taget var det mycket imponerande. Och bättre jämfört med flera spelkonsoler med 16 "riktiga" färger.

Hur gick det för Vectrex?
På sätt och viss gick det riktigt dåligt och den slutade att tillverkades efter ett par år. I det lilla kan man däremot kanske argumentera att det varit framgångsrikt. Till min stora överraskning såg jag i Wikipedia att det än idag kommer nya spel till den: Vectrex.

Det verkar dessutom finnas ett ganska stort samhälle på internet som respekterar plattformen. Nedan har vi några bra resurser med många fler bilder och mer omfattande information:
Vectrex Information Resource B
www.vectrex.nl
www.vectrex.com

Dessutom utvecklas emulatorer:
ParaJVE: Vectrex Emulator for Windows / Linux / Mac
Vecx: Vectrex Emulator for Windows

Och den har portats till Xbox 360:
Port of Vecx to Xbox
(emulatorn i alla fall vilket inte bör vara allt för svårt då den var skriven för Windows från början)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar