World of Warcraft skadar universitetsstudier

2008-12-12

University of Minnesota Duluth, USA, pekar i sin universitetstidning på att dataspel kan skada studierna. Särskilt tar man upp World of Warcraft som exempel. En del studenter kan hamna i situationer där de spelar många timmar dagligen och den tiden behöver tas från något. Därmed blir studier och andra former av socialt liv lidande.

Om du inte vet vad World of Warcraft är kan den officiella trailern till utbyggnaden kanske visa något av det:



Är problemet verkligt?
Ända sedan jag var barn och dataspel nådde Sverige ungefär samtidigt som jag spelade första gången har man varnat för skadeverkningar. Vid tiden för när jag fick Game & Watch Donkey Kong kom jag ihåg att en historia som gick bland föräldrarna var att de påverkade tillväxten av hjärnan. Vissa delar av hjärnan skulle växa mer än andra. Jag trodde inte på det då och gör det inte idag heller på det sätt man menade då. Däremot är jag idag tämligen säker på att dataspel påverkar hjärnans funktion. Det är en form av inlärning och inlärning innebär också prioritet av tillväxt av mer generella funktioner i hjärnan. Sådant behöver absolut inte vara något problem alls därför att dataspel utnyttjar grundläggande funktioner som vi redan har och motsvarar något vi är födda att klara av. "Feedback" i hjärnan var att lyckas med en bana och sedan känna sig nöjd med det själv eller visa upp det för någon.

Online-spel med den kraftiga sociala aspekten har emellertid kanske delvis förändrat det. Innan var ändå dataspel ett alternativ till TV, böcker, serietidningar m.m. Kraftigare drivkrafter än lyckas där fanns kvar och viktigaste där var våra "flockfunktioner". De flesta vill gärna värderas högre av andra i flocken, beundras av andra, ha kvinna / man, få barn o.s.v. Det krävde att man gjorde annat än dataspelet. Beröm av andra krävde att man höll på sådant där man träffade andra t.ex. sport. Dataspelen förr hade väldigt lite av detta. Tittar man World of Warcraft och liknande spel klarar de emellertid av att plocka upp detta nu. Du är social med andra i spelen och de har funktioner som lönar våra funktioner i hjärnan för socialtsamspel.

Hur kommer det här påverka?
Jag tror inte det går att komma ifrån det här. Vi vill vara sociala därför att vi är flockdjur och det är lättare online. Därmed kommer också problem uppstå. Även om dessa problem är ganska nya är inte problem bland studenter (eller någon annan grupp) nya. Alkohol, oskyddat sex, droger, för många sena kvällar m.m. är problem som funnits länge. Precis med World of Warcraft som med alkohol o.s.v. är det viktigt att se att ett problem generellt kan uppstå, informera om det och varningstecken och bygga kunskap hur man går vidare hos de drabbas och de som kan hjälpa dessa.

Artikeln hos Duluth News Times informerar om risken och det är bra. Frågan är vad man ska göra om man märker att man spelar för mycket. Jag tror att man i så fall behöver sluta spela den här typen av sociala spel helt. Just med spel som har en så tydlig social dimension tror jag att det är svårt att lära sig reglera det om man redan haft problem med det. Jag tycker också att det kan vara klokt att träffa en psykiatriker.

Läs mer hos www.duluthnewstribune.com: The irresistible lure of a fantasy world

Tidigare bloggat om World of Warcraft:
Nytt i World of Warcraft: Omskapa din figur (kön, hud, hår och namn)
Ny energidryck - Mana Energy Potion enligt World of Warcraft
Mer om dataspel och spelkonsoler på Pryltrend.com: Spelkonsoler och dataspel

Själv har jag aldrig spelat World of Warcraft men däremot andra kraftigt sociala spel för några år sedan (Red Alert 2, Yuries Revenge, Generals och Generals Zero hour). Det är lätt hänt att man spelar lite för mycket. Något som fungerade för mig som ensamarbetare var att bara spela när jag slutfört en arbetsuppgift.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar