Mumin spred sig i världen och blev anime

2009-04-27

Jag gillade inte mumintrollen som barn. Den tecknade TV-serien var långsam och en kvinnlig talarröst talade enormt sakta på finlandssvenska. Inte heller böckerna gav mig någon glädje. Problemet var inte hur de såg ut. Jag tycker mumintrollen ser kul ut och det tyckte jag då också tror jag. Det var helt enkelt tråkiga historien där man insåg slutet redan i mitten av boken eller TV-avsnittet. Att historierna alltid har en läxa att lära läsaren eller tittaren är något jag nu i alla fall som vuxen menar är viktigt både i barnböcker och film och TV för barn.

Visuellhyllning till muminfamiljen

I Finland, Sverige och många andra länder har de emellertid hyllats. Och jag kan känna glädje i att här återuppleva deras komiska utseende som utstrålar ingenting annat än livs- och matglädje. Hela familjen består av Muminmamman (förkläde och handväska), Muminpappan (hög svart hatt), Mumintrollet, Snorkfröken och med vännerna Sniff (av annan ras än mumintrollen). Boende i huset är även Lilla My och Snusmumriken.

På det finska myntet (€10 och utgivet 2004) ser vi Mumintrollet, Snorkfröken och Lilla My vackert avbildade:

Mårran och Isfrun bor i Mumindalen vilka övriga boende upplever stor respekt eller rädsla för. Stinky är en side-kick till Mumin och försöker ställa till problem för Mumin med vänner. Därigenom lär sig Mumin läxor om sig själva andra och hur samhällen fungerar. Vidare finns Snorken som är storebror till Snorfröken.

Snorkfröken och Mumintrollet älskar varandra

Åtminstone har de ett romantiskt förhållande men om de är verklig kärlek vet jag inte säkert. För mig tycks det som att hon är det enda existerande kvinnliga mumintrollet han kan ha ett förhållande med utan att begå insest samma problem med samma lösning gäller ju även för Snorkfröken. För Snorken bör det vara kört om man inte flyttar eller något mumintroll flyttar dit.

Några organ för fortplantning går inte att se på mumintrollen trots att de inte döljer de delar av kroppen där de yttre delarna av dessa organ normalt finns hos människa. Bevisligen kan de dock fortplanta sig. Kanske kan man tänka sig en yttre skyddande slemhinna som stänger sig inte syns bra på teckningarna?

Här har vi en till hyllning med min Mumintrollet på en På en muminmugg (bild stulen från muminmuggar.se). Jag hade en viss förhoppning om att förstoring av bilden kanske skulle ge en ledtråd till om något satt under nosen på honom men jag ser ingenting:

I teckningen nedan har vi Muminpappan, Lilla My och Vännerna Sniff som sjunger. Konstverket är från The Moomin Voices Album Cover:

Mumintrollen besöker Japan och kommer i Anime

Genom åren har många TV-serier och filmer gjorts. Wikipedia listar i Moomin totalt 16 st från 1959 när den första TV-serien gjordes i Tyskland till den sista 1993 gjord i Sverige (Hur gick det sen?).

Av övriga filmer och TV-serier är de flesta istället japanska: sju stycken. Vi inser och förstår att mumintrollen var riktigt tilltalande var de anime-hungrande japanerna. Så här i efterhand kan man dock tycka att mumintrollen redan från start var skrivna för att bli anime.

Nedan ser vi några av mumintrollen tillsammans med sina vänner. Bilden är från Comet in Moominland (ムーミン谷の彗星) som är den sista anime som gjordes. Den kom i Japan 1992 och visades av Telecable Benelux B.V. Filmen bygger på Kometen kommer som är den andra boken av Tove Jansson om mumindalen. Boken gavs ut första gången 1968.

Handlingen är ungefär att Bisamråttan hotar att en stor katastrof kommer inträffa. Mumin med vänner försöker reda ut om risken är verklig. De hamnar slutligen i observatorium och Snusmumriken drar slutsatsen att allt ovanligt inträffat därför att en komet närmar sig Mumindalen.

Ännu fler mumintroll

På webben hittar du fler bilder och mer information på följande sajter:

Läs mer om anime på Pryltrend.com:

2 kommentarer:

Catya sa...

Håller helt med, tycker att mumin rent estetiskt är mycket fina (och till och med coola), dock tycker jag att berättelserna är ganska överskattade (det lilla jag har sett). Tove Jansson är i mitt tycke inte en mycket bra författarinna, däremot är serietecknaren/tecknarna fenomenal!

Så jag köper faktiskt en del muminprylar då och då men det skulle aldrig falla mig in att sitta och titta på ett Mumin-avsnitt (trots att jag gillar mycket annat tecknat).

Anonym sa...

snorken och snorkfröken är inte mumintroll. de är.. snorkar! kort och gott. och bilden med muminpappan och lilla my innehåller även homsan och rådd-djuret, inte sniff. rådd-djuret är däremot sniffs pappa, och sniffs mamma är sås-djuret.

Skicka en kommentar