Hello Kitty memory inköpt för 58 kr

2009-06-16

Hello Kitty har nu funnits sedan 1976 och är fortsatt populär. Tillskillnad från många andra liknande koncept känns det inte för mig (men jag kan ta fel här och borde göra bättre faktakontroll) att drivande varit TV-serier, tecknade serier, dataspel m.m. där figuren "talar" och agerar "animerat". Istället är kärnan just teckningar på Hello Kitty som (eller en vän) som gör något och typiskt tryckt på en pryl. Hon är också generellt väldigt "tyst" och har sällan (aldrig?) något tydligt ansiktsuttryck. Japansk populärkultur med fokus på anime upplever jag i övrigt ha övertydliga ansiktsuttryck.

Jag har bloggat om flera prylar med Hello Kitty jag hittat på nätet av och till. Mest därför att Hello Kitty alltid är konstant populär och skiljer ut sig från liknande är enormt fascinerande. På jakt efter förståelse köpte jag min första Hello Kitty pryl: "Hello Kitty MEMO" (ett memory-spel). Priser var 58 kr på Clas Ohlson i Uppsala.

Leverantör är välkända "KÄRNAN" och spelet är fyllt med brickor med Hello Kitty och av och till hennes vänner som gör olika saker. Jag ber om ursäkt för att jag så fullständigt saknar talang för att fotografera (är någon på nätet sämre än jag?) men bilden är väl bättre än ingenting:

Tillsammans med spelreglerna får man också följande tips:

"Det blir lättare att komma ihåg var de olika korten ligger om den spelare som vänder korten talar om vad de föreställer. Det förbättrar också de yngre barnens ordförråd."

Det tror jag är ett bra tips. Några exempel jag får när jag drar kort är: "Hello Kitty äter isglass typ Iglo (två pinnar), "Hello Kitty har röd klänning på sig med gul axelväska och har höger arm lyft", "Hello Kitty sitter med trumpet" och "Hello Kitty åker skridsko"...

Grafiken på memoribrickorna ser riktigt bra ut och det var i alla fall en effektiv metod för att få massor av bilder på "Hello Kitty" samlat. Om jag förstår henne bättre är mer tveksamt. Men jag ska höra med min favoritbloggare runt japansk populärkultur som många gånger hjälpt och förklarat för mig om anime och kawaii: www.ikikata.se.

Sedan är givetvis centralt med Hello Kitty att hon är kawaii (se Hello Kitty & Anime - De stora japanska trenderna där just hennes kawaii diskuteras). Samtidigt har jag fått för mig att stora ögon är en lättsam väg hos leverantörerna att generellt gå och vi uppfattar ju "allt" med stora ögon som gulligt:

Men Hello Kitty har istället små "nålögon" ^^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar