Att spara schackpartier i "Chessmaster - The Art of Learning" (Nintendo DS)

2009-07-25

I en kommentar till recensionen av Chessmaster - The Art of Learning (Nintendo DS) fick jag följande fråga av Glenn:

Köpte spelet till min son, men passade även på att testa om det var någonting för mig själv eftersom jag söker en handhållen schackdator som är lätt att ta med sig.

En sak som störde mig rejält med spelet, och jag citerar instruktionsboken (sid 19): Reviewing games: You can review the moves of a game at any time during a Practice match, and at the end of the match in Rated games....and even rejoin the game from a particular position.

Knappen "resume game" existerar endast i instruktionsboken. Den finns inte på plats i själva spelet varför det inte som utlovats går att gå tillbaka i spelet och välja plan B om man nu hade valt plan A mitt i spelet och förlorat.

Är spelet över så är det över så att säga. Vore kul om du hade någon kommentar om detta för jag kan inte hitta någonting om detta någonstans på nätet.

Här är de funktioner jag hittade genom att klicka runt. Kanske löser någon av dem ditt problem?

  • I slutet av ett rankat spel kan man gå tillbaka och vandra i partiet.
  • I ett avslutet av ett rankat spel verkar det inte gå att spara spelet även om det går att vandra i det.
  • Jag såg inte att det fanns automatsparat någonstans att nå efter att man gått ur det avslutade spelet.
  • Innan spelet är avslutat går det dock att spara. Klicka på boken längst ner till höger och välj det alternativet.
  • I övningspartier såg jag att det gick att ångra drag genom att klicka på den blå knappen. Även tips går att få.
  • För övningspartier kan du även klicka på boken längst ner till höger och sedan välja Review.

Även går det att stänga sin DS. När man öppnar den igen återupptar den spelet där man är. Hur tillförlitligt det är vet jag inte och inte heller om det kan innebära risk för att spelkonsolen skadas.

Vill man ha partiet kvar verkar dock krävas att man sparar innan det blir schackmatt. Men jag inte läst instruktionsboken utan utgick från vad jag hittade i dataspelet så kanske har jag missat något.

Mer om schack på Pryltrend

Recension: Chessmaster: The Art of Learning till Nintendo DS

Spela schack mot datorn I: Schackmotorer

Schackspel i Lego med riddare, slott, vikingar m.m.

Schack samhällsfarligt menade Scientific American

3 kommentarer:

evamar - tävlingsblogg sa...

Oj, så avancerat tänkte jag då inte, kan jag meddela... Fast 11 och 36 kom jag ju fram till :)

evamar - tävlingsblogg sa...

PS. Har du ngt slutdatum för den nya minitävlingen?

Har länkat den här:

http://evamar.blogg.se/2009/july/jongleringsbollar-okant-slutdatum.html

Hans sa...

Jag lade precis till slutdatum i inlägget och det är:
torsdag 23 juli 2009

Tack för att du tipsade om tävlingen!

Skicka en kommentar