Framtiden för mobilitet utifrån en portabel Xbox

2009-07-20

Ett reportage i Kikizo.com med Shane Kim, Microsoft Game Studios, pekar på att Microsoft kanske kommer släppa en portabel Xbox i framtiden. Konceptet verkar emellertid inte färdigt och gissningsvis funderar de på vad en sådan enhet bör inkludera. Låt oss här ta oss en funderare på framtiden för hela denna bransch med en portabel Xbox som exempel.

Reportaget går att läsa och diskuteras på Kikizo.com i för den som först vill läsa det:

Xbox Reborn: Shane Kim Interview 2009

Exclusive: Portable Xbox Gaming a Matter of "When"

Framtiden för mobila enheter

Kanske kan vi identifiera vad framtidens mest framgångsrika enhet kommer inkludera? I det här området råder ju idag kaos med massor av koncept och jag har därför svårt att tro att någon ännu lyckats hitta fram till att tydligt se faktiskt behov.

Att ha nytta av internet

Förvånande nog är mobilitet oavsett om vi diskuterar P2P, Nintendo DS eller mobiltelefoner dåliga på att utnyttja och samarbeta med tjänster på nätet. Idag när access till internet inte längre är ett hinder är det självklart att de ska ha stöd för att direkt kunna samarbeta med alla populära kommunikationstjänster på nätet ska finnas: Twitter, Youtube, Facebook m.m.

Vill folk kommunicera via dessa med hemdatorn vill de också göra det min sin mobila enhet oavsett om denna kallas Nintendo DSi, netbook eller något annat. Detta är kanske också kommunikation som folk hellre gör med en portabel enhet även i sitt hem? Snarare än framför en större mer obekväm dator? Tänk också att kommunikation är något vi naturligt gör rörligt. Detta har säkert också Microsoft sett och är ju ett välkänt tänk sedan många år:

"We talked about Live Anywhere a few years ago. Live is the connective tissue. You're starting to see that now - we integrate Netflix, we integrate Facebook, we integrate Twitter - because we understand that customers don't want an island experience, they want to be connected to the rest of their lives."

Att lägga funktionalitet på nätet

Situationen just nu för Microsoft är att Google arbetar på sitt Google Chrome OS. Google Chrome OS handlar om att lägga applikationer m.m. på nätet så att man inte behöver bry sig i installation, konfiguration, uppdateringar m.m. Samtidigt gör det mobilitet enkelt. Detta tänk underlättar kraftigt att ge stöd för alla kommunikationsplattformar genom att stöd för nya går att lägga centralt och inte behöver installeras lokalt eller kräver uppdateringar.

Microsoft saknar bra funktioner för detta samtidigt är tror jag det Google Chrome OS ger efterfrågat. Frågan är om Microsoft inte kommer behöva erbjuda något här? En portabel Xbox kan vara ett bra test-case. Här tror jag dock att de har en bit att gå för att komma ifatt.

Din assistent i vardagen

Numera är det få som kan ha en sekreterare men samtidigt skulle det underlätta enormt för många av oss. Världen blir kanske allt mer komplicerad? Nintendo är en leverantör som ramlade över det behovet och haft framgång med ganska enkla möjligheter. Just detta tror jag pekar på en faktor i mobilitet som är underskattad och jämför här gärna med kalendrar som ju nästan alla har. Tänk dig att du kan föra det konceptet vidare så att det äntligen kan lämna trivialiter. Du vill inte ha en halender du vill ha något som håller reda på allt utan att du behöver sitta skriva in allt för att sedan tolka ut hur saker kolliderar med varandra.

Detta har tidigare diskuterats i:

Därför segrade Nintendo Wii i konsolkriget

Virtuell hustru + Diary Girl + Dr. Kawashima = Framtiden

Nintendo DS & Diary Girl <-> Mona Lisa Overdrive

Julklapp till mig & Den japanska trenden

Exempel är också:

Nintendo DS för att mäta blodsocker

Wii Vitality Sensor mäter din puls

Nintendo DS ska användas i skolan

Denna utveckling tror jag precis startat och Nintendo har egentligen inte gjort särskilt mycket än. Andra leverantörer kan komma ifatt. Detta kan vara en möjlig väg för Microsoft även om jag misstänker att de sitter för hårt fast i klassiskt kalender-tänk. Ändå finns lite av det här tänker i deras historik för de som kom ihåg Gemet.

Dataspel och att det ska vara roligt

Något få ännu har sett är skärninge mellan kommunikation och planering rätt in i dataspel. Nintendo har visat det och bakom det ligger påverkan på humör via perceptiv-påverkan föder framgång vilket var lättast att implementera via dataspel. För Nintendo var detta också logiskt att just göra via dataspel eftersom det är deras bransch. Det har diskuterats bland annat i:

"Brain fitness" gör dig gladare

Vad är framgången bakom hasardspel på nätet? För alkohol och kaffe? Det påverkar din hjärna på ett sätt som du åtminstone kortsiktigt uppfattar som angenämt. Anta nu att du kan få motsvarande effekt med enkla dataspel men utan riskerna. Och inte bara utan risker utan också med en konkret positiv effekt på hur bra din hjärna fungerar långsiktigt. Detta vet vi idag är möjligt.

Givetvis kommer en mobilenhet som konkret är optimerad för att vara stämningshöjande sälja brutalt bättre än allt annat. Det är självklart. Det är samma sak Nintendo gjorde med Wii:

Därför segrade Nintendo Wii i konsolkriget

Framtidens mobila enhet

Låt mig sammanfatta mitt tänk så långt jag klarade att nå i det här inlägget och här ska alla tänka på att detta är ännu långt ifrån färdig tänkt:

1. Mobila enheter bibehåller hög prestanda genom att utnyttja applikationer på nätet. Därigenom behöver de inte kleggas ner med en massa lokalt installerade applikationer och operativsystemet kan prioriteras på vad som är viktigt.

2. Framtidens mobila enheter har mycket mer avancerade tjänster för att ge dig assistens i vardagen. De är närmast att jämföra med en kombination av coach och sekreterare med visuellt och språkligt tydliga mänskliga drag.

3. De ger goda möjligheter till att kommunicera där man är oavsett om det handlar om röst, tal eller text.

4. Vidare ska dessa ha stöd för dataspel.

5. Användning av mobila enheter ska aldrig uppfattas som jobbigt. Tvärtom ska perception och användning (där punkt 2. stödjer) ge en stämningshöjande påverkan.

Här kan vi se hur Google rör sig mot konceptet från nätet med fokus på 1.
Nintendo kommer från 2,5 och 6.
Microsoft ligger i 3 men har ju stor kunskap för tror jag ändå relativt snabbt få fram något i punkt 1. Även har de i sin historik erfarenhet från 2.
Nokia har jag egentligen inte följt men de kanske ligger ganska långt fram de också?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar