Hur påverkar Wii sport & jonglering hjärnan?

2009-07-01

Följande text är från ett e-post jag skickade och det sammanfattar ytligt en teori om varför Wii Sport och jonglering kan vara positivt för vårt humör. Ingenting här är ännu särskilt studerat. Detta är cutting edge och det är en teori där mycket kan klarna, visa sig felaktigt och ändras de kommande tio åren. Jag ville dock ha den här sammanfattningen publicerad här på bloggen då det är här jag huvudsakligen diskuterar jonglering.


Jag är ju ofta så otydlig kring vad jag menar. Här är dock min hypotes kring jonglering och Wii Sport, och varför båda sakerna indikerar en helt ny behandlingsmetod av depression m.fl. sjukdomar:

1. I liten ej kontrollerad studie minskar depression vid Parkinsons sjukdom av att spela Wii Sport. Effekten ligger utanför motion:
http://www.nyfikenvital.org/?q=node/2582
Vi vet att dopaminproducerade celler dör av men går det lika snabbt i hela hjärnan?

2. Vi har sett att jonglering stimulerar tillväxt i hjärnan:
http://www.pryltrend.com/2009/06/jongleringsbollar-3-st-29-kr-fungerade.html

3. Vi vet att viss typ av inlärning (grovt: inlärning som ej styrs från negativt resultat) *delvis* hanteras via dopamin-systemet och särskilt D2-receptorer. Här är vi då i vad nu populära modeller kallas arbetsminne och ungefär substantia nigra.

(Sedan tror jag vilket har viss betydelse för resonemanget efter att hela föreställningen om substantia nigra som ett belöningscentrum med koppling till arbetsminne är felaktigt. Det bygger på slutsatser från abnorma situationer och typiskt narkotika beroende liksom berusning av narkotika. Normalt fungerande tror jag att det uteslutande är till för inlärning och med stor påverkan på arbetsminne där även motivation med gott humör ligger. Dock utan konkret tydligt upplevd belöning. Det belöningscentrum som finns är istället misstänker jag ventral tegmentum och det har ingenting med denna typ av inlärning att göra. Däremot kan det indirekt skapa inlärning via substantia nigra. Därav att t.ex. att inlärt beroende av alkohol och opiater skiljer sig från t.ex. kokain.)

4. Det är helt säkert så att nedstämdhet motverkas av inlärning enligt 3. Det konstateras allt mer men ännu ej utnyttjat därför att det är nytt: cutting edge. Enkla övningar som fuskar igång det här systemet tror jag när det går att använda är mer effektivt än antidepressiva. Se tex:
www.nyfikenvital.org/?q=node/2490

5. Vi vet att en koppling finns mellan autism och ADHD. Och vid autism kan perception vara väldigt annorlunda. Vissa tror jag rent av lär sig att överutnyttja perception och fattar beslut via den och inte sällan har de en överdriven tro på dess korrekthet vilket kan vara olyckligt.

6. Vår mest använda perception är givetvis den visuella perceptionen. Vi har inlärning här också och det skulle vara förvånande om det inte fungerar på ungefär samma sätt som 3. Däremot är det inte arbetsminne och även om vi det är ett medvetet beslut skapas inget närminne, och inte heller ligger denna inlärning i långtidsminne. Utan det är just en visuell (och motorisk) inlärning som jag menar är separat i hjärnan.

7. Jag har inte försökt ta reda på densiteten av olika receptorer i de här delarna av hjärnan men även om densitet är låg är ju det här området massivt i storlek. Detta är troligen också sämre studerat. Men se t.ex. det jag skrev om här och vi ser att fler än jag tror att D2-receptorerna i perception har betydelse (även om de kanske tittar på fel delar i hjärnan):
http://www.pryltrend.com/2009/06/hur-har-det-gatt-med-min-jonglering.html

8. Men hur ofta lär vi oss något nytt i visuell perception som vuxna? För de flesta aldrig. Och om vi antar att detta minne i princip fungerar på samma sätt som i 4 (Och varför inte? Hela kroppen fungerar utifrån ett fåtal principer) är det fullt rimligt att det påverkar humör positivt pss.

9. Att utnyttja 8. kan då i många fall vara ett utmärkt komplement till 4 och tror jag för vissa personer mer effektivt.

10. Systemet som utnyttjas i 4 är mer utsatt och kan vara stört och då ge sämre effekt i *många* situationer. Vidare vet vi att träning kan öka receptorer och generellt skadade D2-receptorer kan därför att kompenserats bättre den vägen under uppväxt. Därav att 4 kanske t.ex. vid svår ADHD, Parkinsons sjukdom m.m. ger verkan först efter medicinering. Här kan 8 därför ha bättre verkan. Sådant har ju försöks särskilt förr men den typ av träning som använts är sådant som ytligt verkar logiskt men troligen inte är särskilt effekt (jfr vad vi lärt oss om träning av arbetsminne senaste åren). Ex. kan jag konstatera att trots att det kräver viss övning med en boll är det inte tillräckligt för att utlösa bättre humör utan det kom först med två bollar. En boll är inte ny inlärning utan övning.

11. P.s.s. 10 motionerar samma personer mer sällan p.g.a. motivationsproblem. Här kan man genom optimerad aktivering av och inlärning via visuell perception skapa inte bara gott humör där även motivation kommer utan också få personerna att motionera. Därav förbättras också generellt gott humör.


Om det har visar sig stämma återstor som sagt fortfarande att se. Inte helt relevant men åtminstone ett lustigt sammanträffande har vi beskrivit i det här inlägget:

Ökade krav på visuell perception kanske "skapade" människan

Mer relaterat här på bloggen:

Tränar min Intelligens! Inköpta prylar
Nintendo Wii Sports & Dance Dance Revolution vs Traditionell motion
Morsdagspresent: Big Brain Academy för Nintendo DS
Filmklipp av Let’s Tap för Wii
Diskret grå är nya röd - Nintendo genom historien

Huvudsida och sammanfattat inlägg för området finns i:

Träning av hjärna

Det här är väldigt intressant och kan bidra med mycket värdefullt. Nintendo ligger tror jag långt framme.

2 kommentarer:

Swedish Research sa...

Tänk om den effekt t.ex. Big Brain Academy har delvis har med denna mekanism också? Många av övningarna påverkar helt klart här.

Här såg jag förresten att det nyligen föreslagits att den drivande faktorn bakom utvecklingen av "människans" hjärna (hos primater innan människan) var just de här funktionerna i hjärnan. Se följande pressmeddelande:
http://www.sciencedaily.com/releases/2009/06/090622171359.htm
(ej verifierat finnas hos University of Florida)

Jag citerar:
"At that point, visual features in the brain became much more prominent while the olfactory bulbs became proportionately smaller.

More than likely, Bloch said, this change in brain structure and size was related to primates living in closed canopy forests that brought trees closer together and allowed for more leaping. But answering that will require the discovery and analysis of new fossils."

Sådant här går det inte att dra några slutsatser från kring hur övningarna beskrivna i inlägget verkar men visst är det intressant?

Swedish Research sa...

Titta här:
http://blogs.wsj.com/juggle/2009/07/01/does-the-juggle-get-easier-or-tougher-as-kids-grow-older/

Intressant att de ser att det kan vara så.

Skicka en kommentar