Träning av hjärna

2009-07-01

Nu tänkte jag sammanfatta vad jag bloggat om träning av hjärnan och min erfarenhet av det efter ett par år. Några nya inlägg i området med något konkret nytt tror jag inte kommer men däremot om (när) jag köper något nytt spel eller liknande blir det kanske ett nytt inlägg.

Värden träning av hjärnan gav

Värden jag upplever att jag fått är:

1. En konkret stämningshöjande verkan. Det ger ett bättre humör och jag har hört samma sak från många andra.

2. Tydligt förbättrat arbetsminne enligt flera typer av tester. Däremot märker jag ingen konkret påverkan på koncentrationsförmåga och jag lutar därför åt att modeller där man ser arbetsminne ha tre komponenter som liggande närmare hur hjärnan fungerar. Följande förklarar ungefär hur jag menar:

Arbetsminne har i modeller jag tror ligger nära verkligheten (men inte alla modeller) tre komponenter:
  1. Att ha saker i närminne utan att glömma dem.
  2. Att inte brista i koncentration så att man tar in något helt annat i närminne som dyker upp.
  3. Att kunna resonera med vad som finns i närminne.
Schack är ett bra exempel på hur arbetsminne fungerar:
  1. Du behöver föreställa dig hur spelet kan utvecklas.
  2. Det kräver att man har delar av partiet i huvudet.
  3. Bra schackspelare kan komma ihåg hela partier.
  4. Att man kan resonera kring olika möjligheter där man utvecklar spelet i huvudet.
Att brista i koncentration förstör spelet eftersom något helt annat tas in i närminne och därför är det att föredra att det är tyst där man spelar schack. Du tar in något helt annat i minnet istället för schackpartiet.

3. Jag ser konkret höjd prestationsförmåga inom flera områden där jag verkar i kommersiellt respektive ideellt. Därav att jag kan prestera mer utan att bli mentalt trött och att jag gör färre fel.

4. Risk för att man ska förfalla till att äta godis eller dyligt olämpligt verkar också ha minskat. Här spelar troligen flera faktorer in.

Hur jag tränar hjärnan

Följande komponenter har jag i min träning och fungerar utmärkt för mig:

1. Jag har använt flera dataspel för att träna hjärnan. Hur bra de har fungerat har varierat lite. Viktigt åtminstone för mig är dock att variera sig och prova olika saker. Just nu sedan flera månader använder jag Big Brain Academy men det börjar bli dags att köpa något nytt. Jag tränar både med Nintendo Wii och Nintendo DS som plattform. Till Nintendo DS finns fler spel att välja bland när det kommer till träning av hjärnan.

Wii

2. Övningar som tränar perception via motorik ger värde ungefär jämförbart med arbetsminne när det gäller påverkan på humör (åtminstone för mig). Bland vad som givit verkan och som jag varierar mig mellan är: jonglering, värja och Wii Sport (eller liknande spel). Det har man förövrigt sett för Wii Sport på Parkinsons patienter där symptom på depression minskade (en liten initial studie).

3. Jag brukar också variera mig mellan sudoku, schack, teckning, Rubkiks kub och tetris m.m. Det är säkert bra men den konkreta stämningshöjande effekten föregående kan ge har jag inte fått av det. Jag har även försökt lära mig en del nya språk (särskilt latin) men har inte haft helt lätt att börja göra det regelbundet.

Tidigare om jonglering

Om jonglering har jag tidigare skrivit inlägg om i:

Jongleringsbollar (3 st 29 kr) fungerade bra

Hur har det gått med min jonglering?

En hypotes om varför jonglering och Wii sport fungerar har vi i:

Hur påverkar Wii sport & jonglering hjärnan?

Jonglering på andra bloggar och i tidningarna

Träning med dataspel

Tidigare bloggat om träning av hjärnan med dataspel finns i:

Tränar min Intelligens! Inköpta prylar

Morsdagspresent: Big Brain Academy för Nintendo DS

Träna arbetsminne med dataspel

Träna din hjärna med Nintendo DS & Brain Age

Om sudoku

Ett par tips om sudoku:

Sudoku för alla! Billig och bra

Träna hjärnan med Sudoku

Schack

Recensionen av Chessmaster: The Art of Learning (Nintendo DS), diskuterar hur schack kan användas för att träna upp hjärnan och hur träning av hjärnan kan användas för att bli bättre på schack.

Läs även:

Schack samhällsfarligt menade Scientific American

Övrigt användbart?

Fler tips och intressanta fakta:

Brain fitness gör dig gladare

Brain Exercise with Dr. Kawashima även till iPhone

Prylar tillverkade i fängelse demonstrerar lateralt tänkande

Zen ökar din motståndskraft mot trender & distraktion

Dr Kawashima's Brain Training dominerar UK

Gratis dataspel till Blogger utmanar hjärnan

Nya hjärnceller kritiskt för lokalsinne och koordinering av minne

NeuroSky ska få tanke att styra dataspel

Forskning om dataspel och kognitivförmåga undersöks med amerikanska stimulanspengar

Marknaden för Brain fitness

Dataspel vid Alzheimers sjukdom

Ökade krav på visuell perception kanske "skapade" människan

Klassisk Rubiks kub köpt billigt

Sudoku kub på nätet: Rubiks kub men med Sudoku

Men mer finns och går att hitta med sökfunktionen.

3 kommentarer:

Swedish Research sa...

Mappning av aktivitet vid utmaning av hjärna:
www.cell.com/neuron/abstract/S0896-6273(09)00093-2

Mattias sa...

Intressant samling om hjärnträning. Själv har jag fokuserat på minnesträning och hur man snabbt kan lära sig memorera all typ av information på snabbast och effektivaste sätt. Efter mindre än ett halvårs träning (2h/d 4ggr/v) hade jag svenskt rekord i minne och representerar sverige i internationella minnestävlingar.

Här memorerar jag en hel kortlek:
http://www.youtube.com/watch?v=3A3Fjzes7CM

Finns det något av spelen du testat, där man lär sig memorera användbara saker i vardagen?

Mvh,
Mattias

Swedish Research sa...

Inga av dataspelen lär ut minnesträning i den meningen att du lär dig en teknik för att memory stora mängder information. Istället där det tränar minne handlar det om att arbetsminne tränas. I ingen av dessa finns övningar där du lär dig memory däremot memorerar du allt möjligt: siffror, ljud, mönster m.m.

Både detta och likartad träning kan många ha nytta av i vardagen och mer tror jag jämfört med minnesteknik och pekar särskilt på:

1. Jag och många andra har märkt att det positivt påverkar humör. Nu börjar studier komma som också bekräftar antidepressiv verkan och de första bör ha varit:
http://www.pryltrend.com/2009/07/brain-fitness-gor-dig-gladare.html
http://www.nyfikenvital.org/?q=node/2582
Effekten är också angiven av svenska Cogmed för arbetsminnesträning vid ADHD.

2. Starkare arbetsminne och träning av andra funktioner ger elever högre resultat i skolan och är användbart för många i arbetet.

Skicka en kommentar