Nintendo DS Classroom (Nintendo DS Kyoushitsu) är en ny lösning till Nintendo DS inriktad på undervisning i skolan. Lärare kan använda DS tillsammans med en PC och via Wi-Fi (internet krävs inte) kan de följa och nå studenterna som använder DS, DS Lite eller DSi (Nintendo DS). Varje PC kan hantera upp till 50 Nintendo DS enheter. Användning inkluderar:
- Interaktiva tester. Läraren ser direkt vad eleven svarar på en fråga.
- Problem skickas till eleverna och svaren kontrolleras automatiskt.
- Undersökningar blir enklare.
Nedan ser vi hur Nintendo tänker sig att det ska fungera:
Nedan har vi ett exempel på hur en fråga på ett prov kan se ut:
Programmet har utvecklats i samarbete mellan Nintendo och Sharp System Products. Enligt Nintendo är programmet en del av deras strategi att gå nå utanför traditionella dataspelare.
Läs mer på:
School Lesson Plans use Themes From Latest Pokémon Video Games to Teach Science. Pressmeddelande från Nintendo.com.
Masterthescience.org. Officiell hemsida men fungerade just inte för mig.
Nintendo Unveils Nintendo DS Classroom. Bra bloggpostning på Andriasang.com.
Hur planerar Nintendo för framtiden?
Först har vi nya produkter Nintendo gjort officiella:
För Nintendo är Demo Play kritisk framgångsfaktor
Wii Vitality Sensor mäter din puls
Nintendo DS för att mäta blodsocker
Spekulationer och idéer om andra möjligheter finns i:
Vad kan bli nytt i Wii?
Mer nytt i Wii?
Fler tankar om Wii
NeuroSky ska få tanke att styra dataspel
En diskussion om hur Nintendo nådde nya kundgrupper och varför Wii blev populär finns i:
Därför segrade Nintendo Wii i konsolkriget
Nintendo DS Classroom är tror jag ett mycket bra exempel på hur Nintendo tänker.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar