För Nintendo är Demo Play kritisk framgångsfaktor

2009-07-15

Demo Play är ett koncept Nintendo patenterat som enkelt kan beskrivas som ett sätt att fuska i spelen. Känns en del svårt ska spelaren enkelt kunna hoppa över något svårt. Dataspel där det är enkelt att fuska är dock inte kul särskilt länge och sannolikt ska nog Demo Play därför inte tolkas som traditionellt fusk. Snarare är det ett nytt koncept (jämfört med övrigt vi har just nu bland dataspelen). Ett koncept där man bibehåller motivation att spela men där denna funktion motverkar den negativa faktor som kan uppstå när man kört fast.

Att spelkonsoler och dataspel från Nintendo från och med Wii varit mycket duktiga i området "humörstimulering" pekar på att Nintendo satsar och har expertis inom neurovetenskap. Det är inom det här området Demo Play visat sig vara en effektiv lösning. Glöm här inte vad jag skrev i diskussionen om faktorerna bakom framgången med Wii:

Kopplingar från detta till flera redovisade faktorer är tydlig och inte minst hälsa. En teori om vad som fick Nintendo att kraften i alkemi) att satsa på detta finns här:

Att "Dr. Kawashima's Brain Training: How Old Is Your Brain?" och olika efterföljare kom att sälja så bra kan man tro kanske är en förklaring till den oerhörda succé Nintendo fick med Wii. How Old Is Your Brain? handlade om att förbättra sig själv via dataspel och det var ett av de områden Nintendo satte fokus på med Wii: motion via simulerade sporter, yoga, hjälp att gå ner i vikt och ännu mer träning av hjärnan. Kanske var det "How Old Is Your Brain?" som gav Nintendo idéen till Wii? Wii tog Nintendo från en konstant men alltid mindre spelkonsol sedan starten av konsolkriget tidigt under 1980-talet till att med Wii fullständigt dominera.

Dr Kawashima är mycket intelligent med stor förståelse av människan. Han spelade redan med sin storsäljande bok ut det alkemistiska epitet. Frågan är hur samarbetet mellan Dr Kawashima och Nintendo ser ut idag? Att han har lön från Nintendo finns dokumenterat i pressmeddelande och troligen inhämtar de av och till råd från honom kring just produktkoncept.
Från: Därför segrade Nintendo Wii i konsolkriget

Demo Play och Nintendos nya dataspelare

Uppgifter runt patenten pekar på tre valmöjligheter: Game, Digest och Scene menu. Game är vanligt dataspel men de kan få ledtrådar via videoklipp när helst de vill. Digest tillåter spelare att se ett videoklipp där utvecklare av spelet spelar. Det ger idéer om hur man kan ha nytta spelet. Scene gör att man direkt kan gå till en del av spelet.

Det är lätt att se hur det här konceptet går att få att fungera med traditionella dataspel och traditionella dataspelare. Men är det här kritiskt? Nej knappast. Däremot för Nintendos alla nya kunder kan det vara riktigt intressant:

  • Många spelar ett fåtal spel t.ex. inom att träning av hjärnan. Dessa kan här läras upp till att spela med Mario, Zelda o.s.v.
  • För dataspel där man tränar kroppen och hjärnan fungerar det här konceptet perfekt. Det ger ingen skillnad utan tvärtom tillför viktigt värde.

Relaterat på Pryltrend

Fler idéer om morgondagens dataspel:

Wii Vitality Sensor fanns redan till Nintendo 64

Mer nytt i Wii?

Vad kan bli nytt i Wii?

NeuroSky ska få tanke att styra dataspel

Mindflex från Mattel: Dataspel där du styr med hjärnan

Därför segrade Nintendo Wii i konsolkriget

Fler tankar om Wii

Nintendo DS för att mäta blodsocker

Dr Kawashima's Brain Training dominerar UK

Men var branschen hamnar är svårt att säga. Microsoft, Sony m.fl. vill nu givetvis komma på något banbrytande som förändrar allt och det är möjligt att det lyckas. Nintendo kan också komma med något igen väldigt nytt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar