Recension: Chessmaster - The Art of Learning till Nintendo DS

2009-07-24
Chessmaster: The Art of Learning

Betyg: 5 av 5

Ett bra dataspel för alla som inte redan är duktiga i schack: Bra instruktioner, trevlig coach, intressanta dataspelare och dessutom finns mini-spel och schack-pussel som övar dig att se möjligheter på schackbrädet. Ett trevligt dataspel även för den som primärt vill träna arbetsminne.

Min far var en duktig schackspelare när han var yngre och spelar ännu regelbundet i klubben och tävlingar trots hög ålder. När jag var barn spelade jag därför mycket med honom. Ju äldre jag blev desto mindre spelade jag och som vuxen spelar jag bara schack ibland när jag hälsar på dom. Jag vet därför hur man spelar men är oftast inte mer än en bättre nybörjare.

Mina tänkar när jag köpte Chessmaster: The Art of Learning var att det både skulle göra mig bättre i schack och ge en till möjlighet att träna hjärnan och särskilt arbetsminne. Det visade sig för 249.50 kr varit ett utmärkt köp och det har tydligt förbättrade mitt schackspel.

Vilka ska köpa Chessmaster till Nintendo DS?

Chessmaster till Nintendo DS är utmärkt för alla som inte redan är bra på schack:

  • Lektioner för att lära sig schack för den som inte kan regler och övriga grunder.
  • Du kan spela schack på lättnivå och medelnivå.
  • Minispel som övar upp viktiga förmågor i hjärnan.
  • Schack-pussel som tränar dig i att se möjligheter på schackbrädet.
  • Du har en uppmuntrande coach som heter Josh Waitzkin.

Även den som kan schack bra tror jag kan ha nytta av spelet även om det i detta fall inte handlar om möjligheten att spela mot datorn utan istället mini-spelen och schack-pusslen. I slutet av recensionen diskuteras begränsningar Nintendo DS har för skickliga spelare och vad jag istället menar att dessa bör satsa på.

Josh Waitzkin lär dig schack

Josh Waitzkin blev internationell mästare vid 16 år och har bl.a. varit nationell mästare i USA åtta gånger. Sista gången Waitzkin spelade rankat var 1999 enligt Wikipedia. Istället har han lagt fokus på den metodik han genom åren utvecklade för att stärka den egna schack-förmågan.

Den har han nu även applicerat på kampsport och särskilt Tai Chi. Faktiskt har han vunnit flera tävlingar i tai chi (Pushing hands). Dessutom har han skrivit boken The Art of Learning: An Inner Journey to Optimal Performance. Vad boken handlar om och Waitzkins intresse inom inlärning sammanfattas bra med följande citat:

"I've come to realize that what I am best at is not Tai Chi, and it is not chess. What I am best at is the art of learning."
Josh Waitzkin på baksidan av boken The Art of Learning.

Detta är denna metodik som Chessmaster: The Art of Learning bygger på och när man spelar första gången säger han:

"Tai Chi may seem like a world apart from chess, but the road to mastery is built on similar foundations."
Josh Waitzkin i Chessmaster till Nintendo DS.

Waitzkin kan mycket väl ha rätt i detta. Schack handlar om koncentrationsförmåga och analytiskt tänkande där man ser hur spelet ska utvecklas. Det samma kan sägas om Tai Chi. Waitzkin menar att spelet inte bara utvecklar din förmåga att spela schack utan mer än så:

"Chessmaster can also develop your learning skills, no matter what challenges you take on."
Josh Waitzkin i Chessmaster till Nintendo DS.

Detta har i spelet införts primärt via mini-spel avsedda att utveckla de tre "mentala förmågor" Waitzkin använder i sin modell av inlärningsförmåga: koncentrationsförmåga, analytisk förmåga. Vidare finns klassiska schack-pussel där man övar upp förmågan att se olika möjligheter i spelet.

Mini-spel och klassiska schack-pussel tränar arbetsminne

I mini-spel och schack-pussel lär du dig att se möjligheter på schack-bredet. En övning bland många min-spel innebär exempelvis att med en eller flera pjäser på brädet klara att slå flera frukter av samma typ samtidigt. Schack-pussel finns det sju olika sorter av där du respektive tränar att se:

  • Pjäser som går att ta.
  • Möjlighet att göra schack.
  • Flytta hottad pjäs i säkerhet.
  • Hitta gaffel-hot.
  • Bind en pjäs.
  • Undvik matt.
  • Gör matt i ett drag.

Jag såg även att mini-spelen och schack-pusslen förbättrade mitt spel genom att jag körde dessa uteslutande två veckor utan att i övrigt öva annorlunda i schack. Både schack-pussel och mini-spel är dessutom menar jag god träning av hjärnans arbetsminne (läs mer i Träning av hjärna) och andra förmågor kritiska i schack.

Båda klassiska schack-pussel och mini-spelen är optimerade för snabb belöning. D.v.s. du tävlar på tid att lösa ett antal problem och för varje upplever du en belöning när du lyckas. Det förstärks genom att Josh Waitzkin tydligt ler på övre delen av skärmen varje gång du gör något bra.

Blir man bättre i schack av att träna arbetsminne?

Schack kräver ett bra arbetsminne eftersom man behöver ha en hel del i närminne samtidigt som man manipulerar datat för att komma på ett bra drag. Att träna arbetsminne bör därför (eftersom få tränar det som vuxna och det därför snabbt blir lite bättre) tydligt förbättra förmågan i schack.

Erfarna schackspelare har säkert redan bra arbetsminne. Jag misstänker ändå att även dessa kan bli bättre genom att träna arbetsminne i annorlunda situationer än just schack. Chessmaster: The Art of Learning är en möjlighet och fler diskuteras i:

Träna din hjärna med Nintendo DS & Brain Age

Big Brain Academy för Nintendo DS

Träna hjärnan med Sudoku

Den som har råd att betala lite mer kan även pröva lösningen svenska Cogmed har för träning av arbetsminne.

Att spela schack mot Chessmaster: The Art of Learning

Dataspelarna är sorterade på nivåerna lätt, medel och svår. På varje nivå finns flera dataspelare att välja mellan med en människa på bild och en angiven ELO-ranking. När du vinner och förlorar påverkar det den "ELO" du har i spelet.

De bättre spelara på nivån lätt respektive de sämsta spelarna på medel är de jag spelat mot. Jag tycker de är väl anpassade för nybörjaren och tycks även anpassa sig mot hur jag utvecklas i deras spel (även om det kan vara inbillning). När man blir bättre är det lätt att gå upp till bättre motspelare.

En komplettering finns nu där möjligheterna att spara schackpartier diskuteras:

Att spara schackpartier i "Chessmaster - The Art of Learning" (Nintendo DS)

Övningar och bra dataspelare ger tillsammans med utmärkt köp

För den som är direkt nybörjare eller inte redan är duktig på schack är det här ett bra spel. Kombinationen av dataspelare och associerade övningar menar jag är kraftfull och tror snabbare förbättrar ditt spel. Det imponerar på mig att Waitzkin sett detta eftersom forskning som dokumenterat hur god effekt träning av arbetsminne faktiskt har först har kommit de senaste åren. Jag misstänker att det även gäller duktiga spelare även om dessa inte får ut särskilt mycket av funktionerna för att spela schack (se Vilka ska inte köpa Chessmaster till Nintendo DS?).

Andra jag tror kan ha nytta av spelet utan att ha som huvudmål att bli bra på schack är:

  • Träning av arbetsminne vid ADHD som komplement till annan behandling.
  • Studenter och elever som vill få högre betyg.
  • Övriga som gynnas av starkare arbetsminne och en vältränad hjärna.

Chessmaster: The Art of Learning vid ADHD?

Den optimering på snabb belöning mini-spel och schack-pussel har i kombination med att de (menar jag) tränar arbetsminne gör att Chessmaster: The Art of Learning är något som kan prövas vid ADHD. Det löser givetvis inte ensamt mer än möjligen triviala ADHD-problem men träning av arbetsminne är ett bra komplement till läkemedel. Denna kombination är menar jag mycket kraftfull och ger bättre resultat än läkemedel ensamt. Där är Chessmaster: The Art of Learning en av flera dataspel man kan variera mellan.

Även vid behandlad ADHD kan problem ibland kvarstå och att träna schack stärker arbetsminnet. Läkemedel ger koncentrationsförmåga och motivation att spela schack och det i sin tur stärker arbetsminne och kan minska symptomen ytterligare. Möjligheten att växla till mini-spel och schack-pussel där snabb belöning ges är också värdefullt vid ADHD.

Studenter och elever som vill få högre betyg

Bättre arbetsminne gör att man klarar att prestera bättre i skolan. Inte minst gäller det matematik och faktaläsning. Mini-spelen, schack-pusslen och schack-spelandet tränar alla arbetsminne. Det samma gäller andra förmågor i hjärnan. Chessmaster: The Art of Learning är därför en bra present till skolungdomar. Samma sak gäller naturligtvis studenter.

Här är det klokt att variera sig med olika övningar och fler möjligheter diskuteras bl.a. i:

Tränar min Intelligens! Inköpta prylar

Hur påverkar Wii sport & jonglering hjärnan?

Träning av hjärna

Vilka ska inte köpa Chessmaster till Nintendo DS?

Hur väl datorn presterar på svårnivå vet jag inte eftersom jag inte är duktig nog att kunna bedöma det. Gissningvis (utifrån vad jag vet om hur väl den här typen av programvara idag presterar) klarar spelet utmärkt av att kunna besegra de flesta.

Att spelet är duktigt nog räcker inte för att en duktig spelare ska få ut något. Det handlar också om hur länge spelet behöver tänka. Tar detta för lång tid blir det antingen ogörligt att spela eller så måste man använda klocka. Kräver spelet lång tid går kvalitéen ner när man sätter klocka. För Chessmaster till Nintendo DS krävde t.ex. dataspelare Frederic (Elo 1277) redan 17 s för att tänka ut första svarta draget. För duktiga spelare som vill spela schack mot dataspelare är därför Chessmaster till Nintendo DS inte ett bra köp.

Jag tror inte att problemet bara gäller Chessmaster utan att det huvudsakligen handlar om att beräkningskraften i min Nintendo DS Lite. Den är inte särskilt kraftfull. Även för den nyare Nintendo DSi är jag säker på att hårdvaran är för begränsad.

Vad ska duktiga spelare köpa?

Duktiga spelare som vill ha en bra datorspelare rekommenderar jag istället:

  • Köp en PC.
  • Välja en så kraftfull processor till denna du har råd med.
  • (Jag kan inte tillräckligt för att avgöra hur väl flera processer kan utnyttjas vilket ju börjar bli vanligt även till PC.)
  • Vidare ska datorn ha ordentligt med RAM så att spelet snabbt utan att utnyttja hårddisk kommer åt tabeller m.m. det bygger upp för att besluta "rätt" drag.
  • Windows har en förmåga att ibland köra igång bakgrundsaktiviteter om man inte rör mus eller skriver på tangentbordet. Jag tror att schack-spel kan tolkas felaktigt som att CPU m.m. kan utnyttjas till systemunderhåll trots att spelet behöver så mycket CPU som möjligt. Detta är värt att testa stänga ner sådant medan du spelar och misstänker problem.
  • Även om antivirusprogram är igång kan det tydligt försämra spelet prestationsförmåga. Den här typen av dataspel är notoriska för att behöva utnyttja hårddisk i hög frekvens och om programmet varje gång behöver vänta drar det kraftigt ner prestandan.
  • Läs gärna in dig på andra vanliga problem med prestandan för Windows Vista.

När du konfigurerat klart installerar du ett ledande schackprogram.

Mer om schack på Pryltrend

Schack hör inte till vad Pryltrend bloggat mest om men ett par läsvärda inlägg finns:

Schack samhällsfarligt menade Scientific American

Schackspel i Lego med riddare, slott, vikingar m.m.


Chessmaster: The Art of Learninga testades 2009-07-24 av Hans Husman.


6 kommentarer:

Emma sa...

Svar: spelade mycket schack när jag var liten, samt ibland i skolan med barnen.. men har kommit på att de är ganska kul att spela mot datorn..!

Hans sa...

Jag tycker också att det är kul att spela mot min Chessmaster - The Art of Learning, Nintendo DS. Gillar minispelen och schack-pusslen också. Känns som att det ger mig en del.

Anonym sa...

Tjaa.. Köpte spelet till min son, men passade även på att testa om det var någonting för mig själv eftersom jag söker en handhållen schackdator som är lätt att ta med sig.
En sak som störde mig rejält med spelet, och jag citerar instruktionsboken (sid 19): Reviewing games: You can review the moves of a game at any time during a Practice match, and at the end of the match in Rated games....and even rejoin the game from a particular position. Knappen "resume game" existerar endast i instruktionsboken. Den finns inte på plats i själva spelet varför det inte som utlovats går att gå tillbaka i spelet och välja plan B om man nu hade valt plan A mitt i spelet och förlorat. Är spelet över så är det över så att säga. Vore kul om du hade någon kommentar om detta för jag kan inte hitta någonting om detta någonstans på nätet.


MVH

Glenn.

Hans sa...

Vad kul att du kommenterade igen. Ger Pryltrend extra tid nu för mer innehåll och lite bättre struktur & layout så får vi se om den kan gå upp lite i besökare.

Men så hemskt att de lurade dig på en funktion. Själva lade inte märke till detta och är ännu inte på en nivå att det blir av att gå bak och analysera. Läste egentligen heller aldrig instruktionsboken.

Men detta ska undersökas! Om så reverse engineering eller annat svårt på hela Nintendo DS krävs i vilket fall jag nog gör något annat istället.

Jag har längtat flera veckor att få rädda en kvinna förolämpad av någon slusk.

Hans sa...

Jag skrev ett inlägg med några funktioner jag hittade i mitt Chessmaster:

Att spara schackpartier i "Chessmaster - The Art of Learning" (Nintendo DS)

Titta om någon av dom löser ditt problem!

Anonym sa...

Som bärbart schack är den säkert OK.

Har du en iphone eller dylikt finns Fritz, shredder mm att ladda ner som "app" ca 50 kr

Även många program som stödjer spel över nätet mot andra spelare.

Skicka en kommentar