Svensk som memorerar en kortlek

2009-07-24

Här har vi en youtube-video jag fick tips om från den som är med i filmklippet där han memorerar en kortlek:

Här har vi hela hans kommentar där han också efterlyser tips på dataspel:

"Intressant samling om hjärnträning. Själv har jag fokuserat på minnesträning och hur man snabbt kan lära sig memorera all typ av information på snabbast och effektivaste sätt. Efter mindre än ett halvårs träning (2h/d 4ggr/v) hade jag svenskt rekord i minne och representerar sverige i internationella minnestävlingar."

Här memorerar jag en hel kortlek:
http://www.youtube.com/watch?v=3A3Fjzes7CM

Finns det något av spelen du testat, där man lär sig memorera användbara saker i vardagen?

Mvh,
Mattias

Och här har vi mitt svar:

Inga av dataspelen lär ut minnesträning i den meningen att du lär dig en teknik för att memory stora mängder information. Istället där det tränar minne handlar det om att arbetsminne tränas. I ingen av dessa finns övningar där du lär dig memory däremot memorerar du allt möjligt: siffror, ljud, mönster m.m.

Både detta och likartad träning kan många ha nytta av i vardagen och mer tror jag jämfört med minnesteknik och pekar särskilt på:

1. Jag och många andra har märkt att det positivt påverkar humör. Nu börjar studier komma som också bekräftar antidepressiv verkan och de första bör ha varit: http://www.pryltrend.com/2009/07/brain-fitness-gor-dig-gladare.html
http://www.nyfikenvital.org/?q=node/2582
Effekten är också angiven av svenska Cogmed för arbetsminnesträning vid ADHD.

2. Starkare arbetsminne och träning av andra funktioner ger elever högre resultat i skolan och är användbart för många i arbetet.

Jag tror att träning av hjärnan med de dataspel jag tagit upp kan förbättra resultaten av minnesteknik allmänt.

4 kommentarer:

louise ewing sa...

hej. har du något träningstips som du kan dela med dig av till mig? -roliga träningstips, bra musik att träna till osv. tacksam för svar.
puss/louise ewing
www.louiseewing.blogg.se

Swedish Research sa...

Jag kan försöka göra det i ett inlägg.

Vad har du för mål?

Anonym sa...

Riktigt häpnadsväckande. Jag tänker absolut ta hjälp av svenska minnesskolan. Tänkte höra om du har några tips åt mig, förstår att det kan vara svårt att ge såhär över några rader, men jag är student och läser nationalekonomi. Vi lär oss otroligt många diamgram och ränar mycket matte. Har du några enkla memoreringsknep?
Hälsningar Madeleine

Gabriella Wejlid sa...

Hej Anonym!
Det bästa är att prova sig fram till vad som fungerar för en själv, men ett tips är att använda massor av fantasi! Vad kan du associera diagrammen och formlerna till? Finns det bokstäver som du tex kan skapa ord och meningar av? Finns det siffror som du kan associera till annat? (13=otur? 7=dvärgar? 24=jul? + din födelsedag, ditt skonummer, ditt husnummer... låt fantasin flöda!). Att komma på associationer blir lättare och lättare ju mer du tränar, jag lovar =) Grundprinciperna är att hjärnan arbetar associativt, och att den minns det som är roligt, annorlunda och fantasifullt... Lycka till!

Gabriella Wejlid
Huvudsidan.se

Skicka en kommentar