Zen ökar din motståndskraft mot trender & distraktion

2009-07-25

Forskning gjord vid Emory University School of Medicin ger intressant kunskap om en enkel men ändå förvånande effektiv metod för att stoppa "påverkan från trender" jag tidigare berättat om. Vad jag menade med "påverkan från trender" är förmågan att följa en idé djupt och kunna lyfta huvudet utan att den har påverkat än. Det är nog ett problem som få behöver bry sig i men jag har ju som hobby studerat trender väldigt länge för att hitta en modell tillräckligt bra för att lösa problem med. Då krävs att man följer trender väldigt nära och då behöver man metoder för att stänga ner den påverkan de har (det är just denna man innan försöker se).

Metoden beskrev jag så här:

Det enda jag hittat som fungerat till 100% för mig är att ställa frågan Är jag vid medvetande? Att det fungerar är ganska underligt och konceptet kommer från Zen. Det lustiga var att jag hittade det i en text skriven av Susan Blackmore:

Am I conscious now ?

(Susan Blackmore är idag mest känd för sin forskning om memetics och memer d.v.s. modellsystem där man menar att hur idéer sprider sig går att beskriva utifrån evolutionen.)

Susan Blackmore metod är för mig vad som fungerat bäst för att kunna följa en trend och minimera påverkan. Så fort man känner att man påverkas (t.ex. börjar tro på Nintendo) olämpligt länge (därför en viss tid behöver man vara troende för att förstå trenden) ställer man direkt frågan. Möjligen kanske den inte ger samma omedelbara effekt på andra eftersom jag är tränad i flera former av meditation.

Zen ger dig motståndskraft

I studien “Thinking about Not-Thinking”: Neural Correlates of Conceptual Processing during Zen Meditation följde man hjärnor med fMRI och jämförde tränade i Zen när de gjorde en enkel meditativ övning med vanligt folk. Vad de såg tror jag har en koppling till vad jag sett (och gissar jag Susan Blackmore eftersom hon nu forskar inom memetics och skrev boken jag hittade metoden i):

"While behavioral performance did not differ between groups, Zen practitioners displayed a reduced duration of the neural response linked to conceptual processing in regions of the default network, suggesting that meditative training may foster the ability to control the automatic cascade of semantic associations triggered by a stimulus and, by extension, to voluntarily regulate the flow of spontaneous mentation."

Giuseppe Pagnoni, PhD, assisterande professor i psykiatri och beteendevetenskap, vid Emory University, är en av forskarna som gjort studien och han har mer att berätta för oss:

- Vår forskning föreslår att meditation kan öka vår kapacitet för att begränsa påverkan distraherande tankar har. Denna färdighet kan vara viktig vid ADHD, tvångssyndrom, ångestsjukdomar, egentligen depression och andra tillstånd där irrelevantar tankar dyker upp.

Koncentration trots distraherande perception

Detta är exakt samma sak (är jag övertygad om) d.v.s. förmåga att koncentrera sig på en uppgift utan distraktion är samma sak som att återställa koncentrationen efter att ha följt en trend på djupet. Kanske handlar det just här om att bibehålla uppgiften arbetsminne hanterar utan att data från perception distraherar tillräckligt för att arbetsminne istället ska börja arbeta med den nya informationen?

När man följer trender utnyttjar man optimerat just de delar av hjärnan som hanterar perception. Man vill att perceptionen ska skrika högt på minsta lilla för att man ska klara att se faktiskt påverkan.

Jämför gärna med definitionen på arbetsminne jag använder (samma som åtminstone två modeller men ej överrensstämmande med alla):

1. Att ha saker i närminne utan att glömma dem.
2. Att inte brista i koncentration innebärande att något helt annat blir närminne.
3. Att kunna resonera med vad som finns i närminne.
Schack är ett bra exempel på hur arbetsminne fungerar:

1. Du behöver föreställa dig hur spelet kan utvecklas.
2. Det kräver att man har delar av partiet i huvudet.
3. Bra schackspelare kan komma ihåg hela partier.
4. Att man kan resonera kring olika möjligheter där man utvecklar spelet i huvudet.

Att brista i koncentration förstör spelet eftersom något helt annat tas in i närminne och därför är det att föredra att det är tyst där man spelar schack. Du tar in något helt annat i minnet istället för schackpartiet.

Mer om hjärnan på Pryltrend

Fler vågade spekulationer från forskning om hjärnan hittar du i:

"Brain fitness" gör dig gladare

Hur påverkar Wii sport & jonglering hjärnan?

Nya hjärnceller kritiskt för lokalsinne och koordinering av minne

Ökade krav på visuell perception kanske "skapade" människan

Alla inlägg om hjärnan hittar du enkelt via:

Träning av hjärnan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar