Trevlig bok: Teckna Manga

2009-08-06

Idag köpte jag boken "Teckna Manga" för 139 kr i en bokhandel här i Uppsala. Jag har gjort några försök att börja teckna tidigare men det har inte blivit av så mycket. Teckna Manga tänkte jag kanske var roligare att komma igång med jämfört med instruktionsboken som kom med teckningspaketet köpte förra gången:

Orsaken för mig att försöka teckna är att det är en övning Dr. Kawashima's rekommenderade det i Brain training. Vid starten av dataspelet Brain Training kan "Dr. Kawashima" be dig teckna vissa föremål från minnet.

Teckna Manga känns lovande

Boken är uppbyggd så att varje uppslag kan uppfattas som en lektion. Rikligt med bilder finns med korta textavsnitt på 1 - 4 rader. Tips ges av erfarna pennan PenPen. PenPen är väldigt kort och nedvässad så han har säkert tecknat mycket. Suddet ClueLess är nybörjare och som sådan väldigt negativ och skeptisk. Längre fram i boken verkar ClueLess nöjdare. Genom hela boken bibehålls en röd tråd: Arbete sker på samma manga.

Upplägget känns riktigt bra och gör att Teckna Manga passar barn och ungdomar liksom vuxna. Längre fram kanske jag återkommer med en recension när jag vet hur väl boken fungerade för mig. Tills dess kan resultatet av de 30 minuter jag investerade idag ses:

Boken är skriven av Esbjörn Jorsäter och Kwok-Hei Mak. Jorsäter har bloggen Teckna manga där fler tips finns.

Vad är manga?

Manga är serier från Japan. Stilen har gemensamma egenskaper och representerar en gemensam visuell kultur. Ett upplever jag typisk exempel med stora ögon och tydligt ansiktsuttryck ges med:

Foto: Niabot
Licens: CC Attribution 3.0 Unported

Mer att läsa

Om mitt tidigare försök att lära mig teckna finns att läsa i:

Träna din intelligens genom att teckna från minnet

Mer om Dr. Kawashima och dataspelen byggda på hans idéer om träning av hjärnan:

Träna din hjärna med Nintendo DS & Brain Age

Dr Kawashima's Brain Training dominerar UK

Brain Exercise with Dr. Kawashima även till iPhone

Ännu mer att läsa kring träning av hjärnan, minne och intelligens har samlats på:

Träna Hjärna

Mer om manga på följande bloggar:

thaiswebb.blogg.se

www.ikikata.se

gepzy.livejournal.com

Om manga bland svenska tidningar:

Manga lär barnen japanska (DN, 2005-10-17)

Manga-historik: Bilden förenar haiku och manga (SVD, 2004-06-01)

1 kommentar:

Rosida sa...

Nu har jag en tävling på min blogg, allt du behöver göra är att gissa vilken låt detta är:

Don’t treat me like things of this world
I’m not that kind of girl
Your love is what I prefer, what I deserve
He’s a man that makes me and takes me
And delivers me to a destiny, to infinity and beyond
Pull me into your arms
Say I’m not the one you own
If you don’t, you’ll be alone

Skicka en kommentar