Hälsosamma Julklappar mot Influensa

2009-09-26

Sedan Pryltrend föddes har jag tipsat om hälsosamma julklappar. Vilka sådana kan passa i år? I år har vi svininfluensan som jag spontant upplever rent allmänt har ganska stor perceptiv påverkan. Kanske kan det påverka vilka julklappar som efterfrågas?

Julklappar är mer än "hygienisk oro"

Finns oro för svininfluensan som går från att vara bara personlig oro eller hygienisk oro kan det kanske stimulera inköp av julklappar. Med hygienisk oro menar jag oro för risker där man ganska snart i tiden går ut och köper något man uppfattar hushållet behöver ha för att inte råka illa ut eller "lukta illa" (t.ex. tvål och tandkräm).

Julklappar vilka uppfattas minska risken för svininfluensan eller mer allmänt virussjukdomar kan till att börja med handa om:

  • Någon har en tydligt lägre hygienisk oro för vilken du upplever en personlig oro.
  • Du vill kommunicera ett råd via en julklapp som ligger ovanför en persons hygieniska oro.

Stärkt immunförsvar i gåva?

Men oro för virussjukdomar kan också bli en mer allmän trend. Vi hade nyligen fågelinfluensan och fler influensor kommer givetvis. Många förväntar sig en riktigt svår influensa. En trend kan skapas och smetas ut med ganska allmän påverkan på allt möjligt inklusive julklappar.

På samma sätt som hälsosamma julklappar inte är ovanliga kan i julklappar som tros minska risken för influensa, förkylning m.m. eller ännu mer generellt stärker immunförsvaret bli vanligare. Kommer den trenden lär det nästan garanterat (undantaget om någo upplevt mer akut börjar sprida sig) börja med det mest generellt hälsosamma som fortfarande har denna verkan mot virussjukdomar.

Brett hälsosamt med minskad risk för virussjukdomar

Praktiskt nog har vi inom detta område på Nyfiken vital flera artiklar som tillsammans är det mest kompletta sammanfattade på svenska som inkluderar alla underområden som kan fungera som julklappar:

Förkylning - Hindra, Lindra och Förebygg

Bättre immunförsvar i 14 enkla steg

Efter viss filtrering för att ta bort sådant som inte alls passar som julklappar (t.ex. ägg och läkemedel) får vi från artiklarna följande lista:

1. Desinfektionsmedel för handtvätt.
Enkelt att köpa och har ett dokumenterat värde:
Handtvätt, skyddsmask och skyddskläder effektivt mot virus
Ändå är det lite för tråkigt. Lite för mycket likt tandkräm? Men på samma sätt man kan ge bort exklusiva varianter av tvål kanske detta kan passa in rätt paketerat.

2. Grönt te och vitt te.
Grönt te och vitt te därför att de möjligen kan stärka immunförsvaret och samtidigt brett uppfattas nyttiga. Vitt och grönt te liksom te mer allmänt är inte ovanliga julklappar men att svininfluensan tror jag inte på.

3. Vitaminer och mineraler.
Enkelt att inhandla. Har kanske viss verkan och uppfattas brett nyttiga. Men jag tror inte på detta undantaget sådana kosttillskott med detta som särskilt marknadsförs mot influensa.

4. Nyttiga och mer ovanliga örter.
Flera örter kan ha viss verkan förebyggande eller mot virussjukdomar. I de flesta fall är dokumentation svag. Därför om de ska passa som julklappar behöver de var exklusiva, nya eller ovanliga. Då kan de sälja bra ändå. Men här tror jag inte på det.

5. Kamomill te.
Enkelt att inhandla och är det som åtminstone mot förkylning troligast har någon verkan. Problemet med kamomill som julklapp är precis samma som behandling av förkylning: det är för billigt.

6. Extrakt av fläderbär.
Har dokumenterad verkan åtminstone mot vissa former av influensa. Detta tror jag också nu blivit mer välkänt. Preparat med fläderbär kanske därför kan bli en inte helt ovanlig julklapp?

Preparat med fläderbär är därför vad jag i första hand gissar på av åtgärder i artiklarna på Nyfiken vital.

Paket med mycket nyttigt mot influensan

Andra möjligheter om handeln erbjuder det är paket med flera nyttiga saker riktade mot influensa. Den motiverade kan också sätta samman ett paket genom att köpa sakerna själv styckvis. Den kombination jag själv skulle välja att äta (undantaget en nyttig kost) om jag var orolig är:

  • Kamomill te i ganska höga doser.
  • Seriösa extrakt från fläderbär i hög dos.
  • Tablett med flera vitaminer och mineraler.

Det sista för att kroppen ska vara ordentligt fylld med alla vitaminer och mineraler den behöver om man blir sjuk i vilket fall man troligen äter mycket mindre varav mycket går ut innan man hunnit ta upp näringen från maten. Dessutom skulle jag se till att ha strösocker och vätskeersättning hemma liksom huvudvärkstabletter med ibuprofen.

Om jag skulle göra en julklapp av det skulle jag ta bort huvudvärkstabletterna och istället lägga till vitt och grönt te. Det känns elegantare.

Blir detta Årets julklapp?

Jag började fundera över årets julklapp i:

Vad blir årets julklapp 2009? Första tankar

Det är för tidigt för att jag ska kunna avgöra om årets julklapp blir "hälsosam" eller inte. Däremot tror jag inte att årets julklapp blir något riktat mot influensa såvida inte situationen blir mer akut.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tebutiken på Grev Turegatan i Stockholm har fantastiskt fina teer, en del i vackra burkar som blir jättefina som presenter och julklappar. En del riktigt dyra om man annars tycker att tepresenter blir för billiga.

Mvh

Lena

Swedish Research sa...

Tack för tipset!

Har du en URL / webbadress till ev. hemsida får du gärna ta med den i en kommentar.

Lycka till med te-drickandet. Jag driver ofantliga mängder själv. Det är väldigt bra för min hjärna har jag märkt :-D

Anonym sa...

http://svt.se/2.115563/1.1774608/fladerbar_inget_skydd_mot_influensan

Du har fel!

Swedish Research sa...

Vad har jag fel om?

Jag har inte påstått mer än vi har publicerade vetenskapliga studier om. TT ger däremot inga referenser alls till publicerad forskning och tycks förövrigt diskutera en helt annan sak.

I allmänhet när det gäller hälsa är varken TT eller SVT särskilt trovärdiga och ligger normalt långt ifrån evidensbaserad medicin.

Swedish Research sa...

Här har vi referenser på några studier. Notera att de inte särskilt berör svin influensan vilket är vad som just nu engagerar folk samt att de är små. Å andra sidan har fler tillkommit som jag inte har tidigare litteratursökning (två eller tre har tillkommit om jag kommer ihåg rätt).

Zakay-Rones, Z., Varsano, N., Zlotnik, M., Manor, O., Regev, L., Schlesinger, M., and Mumcuoglu, M. Inhibition of several strains of influenza virus in vitro and reduction of symptoms by an elderberry extract (Sambucus nigra L.) during an outbreak of influenza B Panama. J Altern Complement Med 1995;1(4):361-369.

Zakay-Rones, Z., Thom, E., Wollan, T., and Wadstein, J. Randomized study of the efficacy and safety of oral elderberry extract in the treatment of influenza A and B virus infections. J.Int.Med.Res. 2004;32(2):132-140.

Skicka en kommentar