Frågan där är vad man exakt menar. Låt oss därför börja med att titta på vad subliminal innebär. Wiktionary tycker jag har en utmärkt definition:
"Below the threshold of conscious perception, especially if still able to produce a response."
Subliminal är något hjärnan uppfattar men som du inte är "medveten" om. Ordet perception används i begreppet subliminal perception inte som jag vanligen använder det. Istället menar man specifikt indata som kommer in i hjärnan. När jag annars använder ordet avser jag ofta både detta och den påverkan detta har på de delar av hjärnan som har till uppgift att bearbeta informationen.
"Medvetna" och "omedvetna" beslut
Att diskutera medvetet och omedvetet är ytterst svårt och de vanliga förklaringarna av dessa begrepp tror jag är felaktiga. Snarast menar jag att vad vi vanligen uppfattar som "medvetet" är vad vi har i arbetsminne ("närminne") Fortfarande menar jag att ett beslut vi fattar utan arbetsminne kan vara "medvetet" i den mening att det är mer eller mindre genomtänkt. Låt oss här utgå från att detta stämmer och införa följande två definitioner:
Medvetet beslut
Ett beslut du fattar där underliggande faktorer ligger i arbetsminne.
Omedvetet beslut
Ett beslut du fattar där underliggande faktorer ej ligger i arbetsminne.
Omedvetna beslut kan involvera stora delar av hjärnan men inte just arbetsminne. Det handlar ofta om beslut du behöver fatta snabbt. Du går över en gata och hör plötsligt ett ljud, hoppar undan och undviker att bli påkörd av en bil. Efteråt har du kanske inget tydligt minne av vad som hänt men efter ett tag "kommer du ihåg" ljudet. Beslutet fattades i vad jag kallar perception. Hade hjärnan istället först "skickat in" faktorerna i arbetsminne hade beslutet tagit för lång tid och bilen hade träffat dig.
Har subliminal perception verkan?
Enligt exemplet med bilen inser vi att subliminal perception har verkan. Men vad man ofta avser med subliminal perception är inte detta utan sådan reklam och propaganda du inte är medveten om existerar. Nu blir frågan direkt svårare att besvara. Låt oss börja med att titta på de exempel Wikipedia ger på subliminal perception (texten har ändrats):
Exempel på sammanhang där detta påstås ha använts är:
- Logotyper på enstaka bildrutor i t.ex. biofilmer.
- Meddelanden dolda under hörbar nivå i t.ex. musik.
- En stor bild uppbyggd av små bilder.
- Små bilder inlagda med annan innebörd än helheten.
Jag är ärligt talat inte inläst på forskningen av effekten sådant kan ha. Min erfarenhet är emellertid att effekt på inställning till något via perception uppnås huvudsakligen genom:
- Tydlig kommunikation (t.ex. en bra bild) till perception.
- Tid för reflektion.
Betrakta exemplet med bilen. Det är möjligt att händelsen förändrar hur du beter dig i trafiken. Det kan komma direkt men där menar jag att det beror på att du är fylld med stresshormoner och är rädd.
Verkan på medellång tid kommer när den i perceptionen mycket tydliga händelsen "sprider sig" vidare och du har reflekterat. Du inser att du bör se dig bättre för innan du kliver ut i gatan.
Påverkan på längre sikt behöver däremot inte tror jag bli lika stor jämfört med t.ex. en kurs i trafikvett. Problemet är just att verkan på perception var så kort och så väldigt begränsad. Bredden på informationen är låg även om det var en väldigt tydlig topp. Effekten klingar snabbt av. Detta borde gå att verifiera i publicerad forskning men jag har inte gjort detta än.
Effektiv Riktad Perception
Effektiv subliminal perception tror jag därför inte är enstaka bildrutor med reklam utan istället en reklambild med följande egenskaper:
- Fångar din blick.
- Får din blick att stanna kvar.
- Har egenskaper som aktiverar stora delar av perception (min definition).
Fortfarande så länge något går in i perception kan det ha verkan men ju "smalare" detta sker desto mindre och kortare verkan.
Dock när detta diskuteras avseende reklam, produkter m.m. gillar jag inte att ordet subliminal används. Dess mening är att reflektion inte är möjligt varken nu eller senare men är det helt uteslutet är det menar jag utan verkan annat än under extremt korta tidpunkter och ska det då ha någon verkan alls måste "toppen" vara "enorm" (jfr ex. med bilen). Därmed inte sagt att perception inte tar in mycket som du aldrig kommer reflektera över men då är meddelandet också ointressant och utan verkan.
Därför använder jag här begreppet riktad perception för reklam m.m. som har de egenskaper jag menar gör den effektiv.
Fallstudier på riktad perception
Ett exempel hur man bör tänka här har vi i min analys av den nya TV3 loggan:
TV3 loggan är diskret tydlig
TV3 loggan bland bloggar
TV3 loggan fångar blicken i TV-tablån
Något betydligt intressantare att titta på är Nintendo Wii. Wii är ytterst anpassad att på ett trevligt tilltalande sätt aktivera och påverka perception. En kortare diskussion om detta finns här på Pryltrend:
Samantha Fox: Effektiv Riktad Perception
Samantha Fox kan också fungera som ett till och ganska avancerat exempel på riktad perception. Hennes Touch Me (I Want Your Body) stämde i lyriken med hur troligen många ungdomar tänkte kring sin första kärlek och de svårigheter den innebär respektive den motivation som fanns. Samtidigt är Samantha Fox i sin person väldigt "kommunikativ" i kroppsspråk och röst inom exakt samma område. Vi ser utmärkt detta i videon:
Samantha Fox - Touch Me (I Want Your Body)
Musiken är välkänd för att ha känslomässig påverkan:
Västerländsk musik pratar känsla och alla människor uppfattar den
Just denna musik menar jag är romantisk i sin verkan. Det ligger i samspelet mellan rytm och Samantha's röst. Använd gärna detta exempel för att titta närmare på detta:
Har ungdomar en förfest där man lyssnade på Touch Me (I Want Your Body) kan det mycket väl ha varit till hjälp när de sökt kontakt med varandra. Verkan där kan vara:
- Kort och omedelbar. D.v.s. musiken förstärker upplevelsen av andra samtidiga "romantiska" händelser.
- Via reflektion stärka "mod" senare under kvällen.
Någon påverkan längre än så finns däremot inte och i fall två är nog effekten redan ganska svag. Riktad perception är också generellt mest effektiv när den samverkar och förstärker befintliga känslor. Det är därför många människor tillsammans med samma "känsla" förstärker den hos varandra.
Mer om subliminal perception
Låt mig rekommendera en del externa informationsresurser eftersom jag själv inte är tillräckligt inläst på forskning kring dolda "meddelanden" i musik, enstaka bildrutor i film och liknande.
Wikipedia har en större sammanfattande artikel:
Den här studien såg ingen påverkan av ett experiment där "subliminal messages flashed on the screen" (jag har ej läst studien):
Beyond Vicary’s fantasies: The impact of subliminal priming and brand choice
En historik med exempel från 1900-talet där subliminal perception diskuterats avseende huvudsakligen reklam (andra sidor kring frågan finns):
En "skeptisk" artikel jag vid en snabb titt tycker ligger nära hur jag ser på frågan. Artikeln diskuterar mer specifikt vissa typer av gömda meddelanden i ljud:
The Demon-Haunted Sentence: A Skeptical Analysis of Reverse Speech
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar