"Nya" TV3 loggan påverkar nu bara perception

2009-09-23

Nya TV3 loggan gjorde jag avseende perception en liten fallstudie. I den första och större artikeln skedde den huvudsakliga analysen och uteslutande från själva loggan:

TV3 loggan är diskret tydlig

En av 11 punkter som diskuterades var vad folk skulle tycka om loggan och där skrev jag så här 2009-09-10:

En del kommer först ogilla den. De är vana vid den gamla och förändring är alltid lite jobbigt. Förändring får dom att titta extra på loggan och jämföra den mot den gamla. Upplevelse och tankar sker nu utanför perception och vad man tycker beslutas i våra "medvetna" delar i prefrontal cortex.

När dessa högre delar av hjärnan reflekterar uttrycks känslor och åsikter vilka här är utan betydelse. De saknar betydelse därför att loggan alltid annars kommer tas emot och upplevas i perception. När du ser TV3-loggan stannar du inte upp och funderar över den annat än just när den är ny.

I det andra inlägget följde jag upp och undersökte vad folk skrivit om den i sina bloggar och vi såg att de flesta inlägg var negativa:

TV3 loggan bland bloggar

"Nya" TV3-loggan är inte längre ny

I den första analysen skrev jag också:

Att den som ny tillfälligt tas emot annorlunda är en bra sak. Det ger TV3 uppmärksamhet. Blir folk de lite upprörda uttrycker de sig på sin blogg, i samtal, på Twitter... Hela varumärket TV3 blir färskt i hjärnan. Ändå trots kanske många missnöjda är ingenting skadligt för varumärket. Det är bara fördel. När de uttryckt sina tankar glöms det som oviktigt men TV3 är stärkt. Förstärks det via annonskampanjer, ett nytt TV-program, ett idrottsevenemang eller liknande kommer utdelning i fler tittare. Utan förstärkning ger det knappast något alls i ökat antal tittare.

Givet att TV-tittande är en av svenskarnas största fritidsintressen bör TV3-loggan nu upplevs en hel del i teven. Dessutom har folk sett den i TV-tablåer också nästan dagligen. Därför borde den nyhet i förändringen som flaggade upp den från "perception" till "arbetsminne" ha lagt sig.

Eftersom jag använde fenomenala Google Blog search i den första analysen gör jag det här också. En sökning för ger för tidsperioden 2009-09-15 - 2009-09-23 inga träffar vilka inte är skrivna av mig och fortfarande är relevanta. Det undantaget en forumtråd men den startades 2009-09-10 och går därför bort. Slutsatsen blir därför att:

TV3 loggan är inte längre ny.

Nu handlar det för de flesta bara om perception utan medveten reflektion i arbetsminne.

Detta gick riktigt snabbt

Att det skulle gå så här snabbt trodde jag inte men jag har aldrig följt något liknande tidigare eller försökt läsa in mig på det. Anledningen till den snabba processen tror jag ligger i följande:

  • Populationen som mäts är de som bloggat om loggan.
  • Dessa är intresserade av TV och tittar säkert ofta.
  • Loggan ses då väldigt ofta.

Jag tror att det är få saker i form av riktad information denna population ser oftare än TV-kanalernas symboler.

Relaterat om "nya" TV3-loggan

Jag skrev även följande inlägg där jag kort konstaterade att loggan utmärkt fångar blicken i TV-tablåerna:

TV3 loggan fångar blicken i TV-tablån

Just det att den fångar blicken uttrycktes även bra i ett inlägg hittat med Google på TVPlaneten skrivet 7 september 2009:

"Jag tänkte lägga ut texten och verkligen sparka på TV3:s nya logga, trots att den enligt mig redan ligger ner. Det var vad jag tänkte göra, när jag upptäckte hur fin den faktiskt var bland de andra kanallogotyperna i tv-tablån."

Från: TV3:s nya, fula, snygga logotyp

Hela inlägget är förövrigt läsvärt och insiktsfullt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar