Kul reklamfilm - Windows 7 house party

2009-09-29

IDG tipsar om den nya reklamfilmen för Windows 7 och skriver att den blivit väldigt omtalad och att många närmast ser den som ett skämt:

"Få är säkra på att den är allvarligt menat.

[...]

Även på svenska Microsoft ställer man sig frågande till kampanjen."

Från: Svenska Microsoft: "Pinsamt"

Nedan har vi den som filmklipp från Youtube:

Metro är ännu mer kritisk:

"På ett manér som närmast ser ut som propagandafilmer från 50-talets USA beskriver de fyra deltagarna hur man arrangerar ett party där deltagarna testar och lär sig funktioner i Windows 7 via olika aktiviteter."

Från: Windows 7 ska säljas på dina hemmafester

Kan vara en riktigt bra reklamfilm

Jag tittade inte så noga men är inte alls säker på att den behöver vara så himla dålig. Ett stort företag som Microsoft måste ju av och till pröva nya reklamfilmer och se vad det ger. För denna typ av produkt inte ens lanserad än tror jag inte ett ögonblick på att någon väljer bort produkten p.g.a. reklamfilmer under samma period. Därmed handlar det bara om att få den bli omtalad så att folk vet att en ny produkt är på väg.

Reklamfilmen har nu faktiskt klarat att få Windows 7 omtalad åtminstone på nätet. Därmed har värde redan byggts. Jag visste t.ex. inte att ett Windows 7 fanns eller är på väg att komma innan jag såg nyheten på IDG. Att folk väljer bort produkten p.g.a. denna reklamfilmen i mätbart antal tror jag inte alls på och

Är reklamfilmen sedan dålig på annat sätt är det ju bara att filma en ny. Här kan jag nog misstänka att denna reklamfilm inte fungerar för långvariga kampanjer men det var nog knappast syftet heller.

Hur omtalad är den i Sverige?

Sökning på "windows 7" reklamfilm på Google bloggsökning gav 2721 träffar. Alla är nog inte riktiga träffar men ändå tycker jag nog det pekar på att det pratas en hel del om reklamfilmen.

Fler kul filmklipp

Tidigare inlägg med roligare filmklipp på Pryltrend:

Kul filmklipp om den s.k. "tidningsdöden"

Filmklipp på "Världens mesigaste tiger"

Bush-Cheney Alumni Association

Hund fylld med stridsglädje?

Jon Stewart är bra TV

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar