Nyttiga Dataspel hos våra tidningar

2009-09-27

Jag var intresserad av att se i vilken utsträckning våra svenska tidningar uppmärksammar nyttiga dataspel och tog mig därför en titt. Sådant ska man givetvis egentligen göra ganska seriöst men jag nöjde mig några snabba sökningar med Google Webbsökning och Google Nyheter.

Mitt allmänna intryck är att få nyheter uppmärksammas. Där är naturligt svenska leverantörer mer synliga.

DN hade ett stort seriöst material och däribland:

Gympa för hjärnan gör dig smartare

Strokepatienter kan få hjälp av dataspel

Dataspel förbättrar strokepatienter

Hos SVD verkade ganska många nyheter om dataspelandets inverkan finnas. Både när det gällde positiv och negativ verkan liksom debatt. En av dom var:

Spel tränar hjärnan hos barn med ADHD

IDG verkade ha väldigt lite material men kanske är det en mycket större allmän bevakning av dataspel som gör dessa nyheter svårare att hitta? Följande hittade jag:

Han sätter hjärnan i fokus
(Även en i CS på totalt fyra rader som refererade en utländsk tidning utan länk hittades.)

Hos SR hittades denna:

Svåra minnen kan försvagas

Relaterat på Pryltrend

Inlägg på Pryltrend om nyttiga dataspel inkluderar:

Forskning om dataspel och kognitivförmåga undersöks med amerikanska stimulanspengar

Tetris tränar upp din hjärna

Ännu fler inlägg på Pryltrend om detta ämne hittas via:

Träning av hjärna

Tips på Brain fitness

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar