Hunch besvarar frågor men klarar inte musik

2009-09-27

I många frågor är det inte helt lätt att fatta ett rationellt beslut. Att fråga någon ger heller inte alltid ett bättre svar därför att de kanske inte vet mer än du gör. Att slumpa ett svar är ju det samma som att inte fatta ett beslut. Horoskop kan ha värde om man utnyttjar det inte annat än till att ifrågasätta den tolkning man gör för att se ev. felaktiga förutfattade meningar man har.

Ett till alternativ är hunch startad av Stewart Butterfield som var mer och grundade den omåttligt populära fotosajten Flickr:

www.hunch.com

Vad gör Hunch?

Hunch kommer ställa tio eller färre frågor och därefter erbjuda en lösning på det du söker svar på. Sajten arbetar också mycket aktivt med att samla kunskap om din person genom att ställa dig inför olika alternativa svar på frågor. Därmed bygger den kunskap om vad för typ av lösningar du föredrar på problem.

Kunskapen om din person gör att när du ställer frågor kan den koppla samman dig med personer som föredrar samma saker men har konkret kunskap du saknar.

Rätt Musikvideo?

Jag ställde frågan music video efter att ha besvarat ordentligt med frågor tänkta att se vad jag gillar rent allmänt. Ingen av dom frågorna rörde dock musik. Jag tog fram de rekommendationer jag fick på Youtube och lyssnade på dem. Här har vi dessa och om jag tyckte att det gav något att titta på dem.

Svar ett gillade jag inte:

Inte heller rekommendation två tycker jag var något:

Inte heller denna:

Jag såg heller ingen "bra" musik i övrigt. Inte heller när jag sökte på music. Min gissning är att detta är en god indikation på att algoritmen hunch använder har en lång väg att gå.

Relaterade inlägg på Pryltrend

Att bygga upp kunskap om användarnas person är något som numera inte är helt ovanligt. Jag tror det kommer bli vanligare och vanligare, och att vi därmed får en bättre webb. Detta diskuterades tidigare i följande inlägg där Google Youtube användes som exempel:

Möjliga förbättringar av Youtube Rekommenderas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar