Stoppa negativa stereotyper i sju steg

2009-09-27

Kvinnor har bättre impulskontroll. Det gäller inte minst under de yngre åren. Jag tror skillnaden åtminstone när neuropsykiatriska funktionshinder minskar upp till medelåldern. Därmed inte sagt att det är en odelad positiv fördel och män har en del andra egenskaper som är fördelar. Vad som här är genetiskt, kulturellt respektive beror på negativa stereotyper är svårt att avgöra.

När jag en gång lämnade över ett förtroendeuppdrag i en hobby där jag själv helt kunde avgöra vem jag lämnade över det till ville jag därför ha en kvinna. Andra faktorer jag utvärderade förutom impulskontroll jag sökte bland ett fåtal också mycket hög intelligens och god kreativitet vilket där var möjligt p.g.a. föreningens inträdeskrav.

Problemen negativa stereotyper orsakar kvinnor

Kring alla dessa tre faktorer upplever jag att kvinnor ofta har större potential än män. Ändå är det vanligt att det inte kommer fram. Där är orsaken troligen ofta just negativa stereotyper. Att dessa kan ha enorm påverkan är nu dokumenterat i studier. Särskilt förvånande i dessa var också hur lätta de är att utlösa. För information om det rekommenderas följande artikel jag skrev och nyligen uppdaterade:

Malcolm Gladwell - Outliers

Artikeln diskuterar boken Outliers skriven av välkända Malcolm Gladwell. Boken diskuterar mer generellt kulturell påverkan på framgång. Där är negativa stereotyper väldigt relevant och jag diskuterade därför det och tog hans tankar längre utifrån aktuell forskning.

Att bromsa negativa stereotyper

För en kvinna kan vi från forskningen inse att deras framgång ofta mycket enkelt kan hållas tillbaka genom att utlösa negativa stereotyper. I flera kulturer sker det systematiskt. Sådant även när det är ej systematiskt eller medvetet riktat kan orsaka problem för alla kvinnor. Problemet är givetvis större för en kvinnlig chef som folk medvetet kan försöka stora "funktionen" hos för att vinna fördelar.

Kunskap hur man står emot negativa stereotyper är därför bra att känna till. Vad som fungerar kan säkert variera och egna tester är därför bra. Följande åtgärder tror jag dock är värda att testa:

1. Medvetenhet om problemet är nödvändigt. Forskning visar att även när negativa stereotypers verkan har dokumenterats vetenskapligt hos en person förnekar de ofta att detta haft någon effekt. De tycker att det är mer förnedrande att de är så lätta att manipulera än att de istället är riktigt dåliga på något.

2. Medvetenhet om problemet gör det möjligt att se när de påverkar och därmed följa hur olika åtgärder påverkar deras verkan.

3. Att argumentera mot en negativ stereotyp tror jag kan ha värde åtminstone hos alla som inte lider av depression m.fl. likartade sjukdomar. Lär känna argumenten som bevisar att det är felaktigt och lär dig väcka deras påverkan nästan automatiskt.

Till exempel finns ingen seriös forskning som visat att kvinnor är sämre i matematik. Tvärtom när man tar hänsyn till kulturella faktorer visar det sig inte stämma.

4. Den metod med Zen jag beskrev avseende påverkan från trender är värd att testa:

Zen ökar din motståndskraft mot trender & distraktion

Detta därför att det handlar om samspelet mellan perception och arbetsminne enligt de definitioner jag gav i:

Kan "subliminal perception" påverka?

Vidare för artikeln ovan är det möjligt att det beskriver samma "problemområde" och den bör därför läsas.

5. Från att det handlar om arbetsminne (enligt min definition) gör att vi inser att träning av arbetsminne kan fungera. Där finns tips i:

Träning av hjärna

Träna arbetsminne med dataspel

Jag tror också starkt att jonglering är bra och att det stärker just rätt delar av hjärnan:

Jonglering stärker hjärnan hos både äldre & yngre

Betänk här att negativa stereotyper visat sig just försvaga arbetsminne:

Multiple social identities and stereotype threat: Imbalance, accessibility, and working memory.

6. Vidare tror jag att ett positivt humör är till stor fördel. Allmänna åtgärder i självhjälpsböcker kan säkert ha viss verkan. Även träning av hjärnan kan ha verkan enligt:

"Brain fitness" gör dig gladare

7. Fysisk träning för att stärka koordination och balans tror jag också är utmärkt enligt dåligt uppbyggda teorier:

Tigrar har högst IQ

På samma sätt som att tigrar har större hjärna än lejon tror jag att tigrar lättare står emot negativa stereotyper (om de är relevanta för kattdjur vilket jag tror att de är i bredare betydelse för de i hjärnan funktionella delarna).


Foto: Keven Law, Licens: Creative commons by-sa 2.0

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar