TV OnDemand måste orka till Nöje OnDemand

2009-09-23

Internet och den tekniska utvecklingen har nått TV-branschen. Länge sågs små eller inga förändringar som berörde särskilt många. Men nu tror jag att förändringarna kommer börja accelerera. TV-boxar har blivit vanliga och internet utanför TV har blivit en allvarlig konkurrent till TV. För TV-koncernerna gäller det att klara anpassningen och här tittar vi på en väg TV kanske kommer att gå.

TV-boxar inledde OnDemand

OnDemand började med TV-boxar och åtminstone i USA är mest välkänd troligen TiVo. TiVo skapade uttrycket "to Tivo". TiVo gjorde det enkelt att spela in TV-program som lagrades i TV-boxen. Därefter kan TV-tittaren själv välja när han vill se TV-programmet. Flera liknande produkter finns och är inte ovanliga i Sverige.

Den enkelhet detta ger har blivit allt viktigare eftersom de svenska TV-koncernerna senaste åren gått från ett fåtal TV-kanaler till mängder. Att göra det var självklart:

  • Modern sändningsteknik gjorde det möjligt.
  • Kostnaden för att sända flera kanaler är inte hög.
  • Att fylla kanalerna är inte svårt eller enormt dyrt.
  • Stora TV-arkiv med redan inköpt material finns och vad som går att visa i ett fåtal kanaler av det är begränsat.
  • Mycket extra av "billiga" program går att få på köpet med dyrare innehåll.
  • "Billigt" innehåll är fortfarande intressant åtminstone för mindre grupper.

Vidare finns oräkneliga utländska TV-kanaler tillgängliga. Fler TV-kanaler hos svenska Tv-koncerner gjorde det möjligt att reducera skadan dom orsakar.

Med detta "enorma" utbud är utmaningen för TV-tittaren som önskar optimera sin upplevelse att mer eller mindre skapa sin egen TV-kanal:

  • Intressanta program är utspridda över många kanaler och kommer ofta kollidera i tid.
  • Många hör till en smal grupp och numera kan ett TV-program finnas ändå i en sidosatsning men sänds det på en tid när du kan titta?

TiVo och liknande produkter ger denna möjlighet.

"Play-tv" sänder TV över internet

Något som kommit i Sverige är det jag fått för mig i Sverige ofta kallas "Play-tv" (tidigare inarbetat namn på Sony's produkter till Playstation 3 för göra den till TV-box) men vad som blir vedertaget namn återstår att se och jag brukar regelmässigt gissa fel. Play-tv behöver inte vara mer än en webbsajt där TV-tittaren kan välja TV-program att strömma över internet till dator, spelkonsol, TV-box, TV, mobiltelefon eller vad som helst anslutet till internet och som klarar de tekniska kraven.

Idag verkar det vanligaste vara en sajt för varje TV-kanal och t.ex. finns:

TV3 Play

TV4 Play

TV6 Play

SVT Play

Kommer TV-koncernerna överleva?

Spelkonsoler kan man se som en mycket avancerad "TV-box". Dessa liksom tillverkare av mobiltelefoner m.fl. aktörer satsar just nu hårt på tjänster där innehåll och programvara som skickas över internet. Det har diskuterats i:

App store numera till nästan allt

Vad är skillnaden mellan en AppStore och Play-TV? Ingen mer än vad man erbjuder och hur det paketeras. Användarnas krav på enkelhet innebär att man hellre har en bredare kanal än många smala. En möjlig utveckling är att ett antal "app stores" blir vanliga och dominerar TV-koncernerna även i att leverera TV-programmen. Kvar återstår i så fall för TV-koncernerna att producera TV samtidigt som man tappat en möjlig intäktskälla.

Problemet är faktiskt ännu större. Ett självklart "problem" TV-boxarna och onDemand skapat är att TV-tittaren ganska enkelt kan passera förbi reklamen genom att snabbspola. Effekt och därmed vad man kan ta betalt för TV-reklam minskar. Samtidigt konkurrerar TV-reklam redan nu med internet där reklam är billigt och ofta mycket effektiv. TV-koncernerna konkurrerar dessutom innehållsmässigt med övriga internet och det kommer troligen växande försvåra betal-TV.

TV är bara TV - Nöje är mycket mer

Måste TV-koncernerna dö? Nej inte alls. Tvärtom har de alla möjligheter i världen att bibehålla styrka. Konceptet Play-TV kanske fungerar just nu för att lansera det med ord och paketering folk är vana med från traditionell TV men på sikt räcker det inte. Lösningen för TV-koncernerna är självklar:

Är OnDemand bara levereras av TV är det TV-koncernernas Död.

OnDemand måste handla om att leverera allt du kan tjäna pengar på.
OnDemand ska handla om att leverera digitaliserat nöje: film, tv, dataspel, erotik...

Självklara digitala nöjen att leverera:

  • Filmer som kanske aldrig sänts i TV.
  • Musik.
  • Programvara.
  • Dataspel.

Vad går mer att sälja? Bygger man en vettig plattform är det för så här stora aktörer bara att testa och se om det säljer. För allt digitalt är risken att testa en ny vara låg.

TV-koncernerna är ännu starka

Viasat, Bonnier m.fl. ägare av TV har alla möjligheter i världen att klara den utvecklingen och komma ut lika starka som idag. Men de måste börja spela för att vinna och inte likt vissa amerikanska tidningar gnälla och påstå att det är fel på kunder vilka väljer bort dem för vad de känner ger större värde.

Starka verktyg TV-koncernerna har inkluderar:

  • "Kostnadsfri" och effektiv reklam för Play-TV via TV-kanalerna.
  • Deras utbud är efterfrågat och därför kommer Play-TV sajterna användas åtminstone första åren.
  • De har jämfört med många andra mycket resurser att skapa tjänster med.

Därmed kan de samla användarna till en "kanal". Kanalen måste vara enkel att använda och flexibel i vilka digitala varor den kan leverera.

Vad mer går att sälja?

Postordervaror är självklara och här har jag för mig att TV-kanalerna redan har samarbeten med olika aktörer. Vill jag beställa något och inte ids flytta mig från teven ska det vara enkelt att göra. Här blir det dock klurigare med större ekonomiska risker. För mindre aktörer kanske det är lättast att gå in sent i en ev. sådan möjlighet.

Vilka prylar kommer nu efterfrågas?

En kortsiktigt för mig intressantare fråga är vilka prylar som den här utvecklingen kommer få folk att köpa. Har vi här en möjligt populär julklapp? Kanske rent av årets julklapp? Jag skrev nyligen så här:

"Tråkigt nog är television svenskens största fritidsintresse. Det har kommit mycket nytt inom TV de senaste åren. Om konsumentutvecklingen ännu kanske inte nått så långt när det kommer till gemensam nöjescentral kanske det ändå är det dags från något nytt inom TV-området?"

Från: Vad blir årets julklapp 2009? Första tankar

Att försöka besvara den frågan blir kanske mitt nästa steg i min lilla titt på TV-branschen.

Mer TV på Pryltrend

Tidigare inlägg om TV i urval:

TV3 loggan är diskret tydlig

Sony VAIO W mini notebook kommer med PlayStation Network

Verizon skapar "app store" till TV

App store numera till nästan allt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar