Apolivareklamen och varför den fick så stor påverkan diskuterades i:
Vad Häxan i Narnia har gemensamt med Apoliva-reklamen
Någon egentlig förklaring gav jag inte utan nöjde mig att notera att varje gång jag sett denna "arketyp" (egentligen gillar jag inte Jungs språk men det fungerar av och till bra när bättre modeller och språk saknas) har den haft stark påverkan.
Apolivareklamen har dessutom upplever jag fungerat riktigt bra- Reklam kan ha olika syften men för Apoliva då och fortfarande handlar det nog mestadels bara om att få ut namnet:
- Folk tar reda på vad Apoliva är.
- Varumärket Apoliva känns igen i butiken.
På vilket sätt känner folk igen produktnamnet?
Just att bindningen mellan Apolivareklamen (som gjort varumärket Apoliva känd) och funktionen hos produkterna Apoliva är väldigt svag samtidigt som den varit så pass lyckad gör detta intressant. Man kan fundera på hur igenkänningen blir i butiken.
Jag tror att igenkänning kommer fungera utmärkt och att det sorteras in hyggligt nära med annat vi känner igen från lyckade tidigare köp, rekommendationer m.m. Däremot hade jag inte varit lika "säker" på det om budskapet om funktionen varit tydlig. Fast detta gäller givetvis de allra flesta snarare än mindre grupper som reagerat kraftigt för att därigenom föra ut varumärket till flertalet.
Här tror jag inte att det handlar om att man går till butiken och söker efter Apoliva utan att när man söker en produkt av denna typ kanske oftare väljer Apoliva.
Att ta Apolivareklamen vidare
Nu verkar det som att de ansvariga sett en till möjlighet att fånga upp den "upprörda" delen av uppmärksamheten för ännu fler värden berättar Resumé:
Att träna folk till att tycka
Det handlar om att de söker kontakt och pratar med folk som reagerat starkt och tror att det är en indikation på något viktigt. Dessa är personer som hjälpt filmen bli lyckad genom att skapa uppmärksamhet runt den. Genom att fortsatt fånga upp den kan det kanske få en del av dem att fortsatt tycka och skriva om kommande reklam även om denna inte gör dem upprörd.
För att fåtal kanske det rent av är möjligt att få det till en vana? Det vill säga träna dem till att blogga och tycka om Apolivareklam. Sådant tar inte just någon tid för folk och upplevs ofta intressant likaväl som något annat. Små belöningar i form av produkter, fester eller uppmärksamhet fungerar ofta utmärkt.
Mer om reklam på Pryltrend
Några tidigare inlägg om reklam:
Kul reklamfilm - Windows 7 house party
Retro är kraftfull marknadsföring
Reklamfilm för Wii Fit Plus med Nanako Matsushima
Adsense avslöjar Nya iMac, MacBook och Mac mini
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar